Mazdas SKYACTIV-utveckling vinner ännu ett pris från JSAE
Takashi Youso och Masahisa Yamakawa, både från Mazda Powertrains utvecklingsavdelning, fick utmärkelsen ”Outstanding Technical Paper Award” för sin forskningsrapport med titeln ”A Study on the Relationship between Fuel Characteristics and Auto-ignition in Gasoline HCCI Engines.”
Mazda har i över 90 år utfört banbrytande forskning inom bilindustrins många områden och årets utmärkelse från JSAE är det elfte priset som tilldelats Mazda bara sedan 2006. Ifjol, t.ex., tog Mazda hem tre utmärkelser för den utveckling som används i Mazdas nästa generation SKYACTIV-bilar, det unika start- och stoppsystemet, i-stop, katalysatorn med single-nano teknologi samt för den banbrytande utvecklingen av ett nytt ljudisolerande material.
Årets prisvinnare hedras för deras analys av hur olika bränslekomponenter och tändningsinställningar påverkar en motor med homogen kompressionständning, HCCI. (HCCI-motorn har en blandning av både konventionell gnisttändning och en dieselmotors kompressionständning.) Mazda-ingenjörernas forskningsrapport beskriver hur auto-tändning, som används i HCCI-motorer, beter sig för olika typer av bränslen från marknader runtom i världen. Rapporten behandlar utifrån dessa forskningsresultat även hur motorknackningar kan undvikas när ett standard tändningssystem används.
Dessa analyser har Mazda använt för att utveckla sina nya SKYACTIV-G bensinmotorer, vilka har den hittills högsta kompressionen på 14,0:1, som dramatiskt minskar förbrukning och utsläpp av avgaser.