Ny unik metod för kontroll av slitna vindrutor
Metoden är baserad på digital fototeknik och innehåller ett avancerat analysprogram för beräkning av rutans slitage. Kontrollen tar endast ett fåtal minuter att genomföra. SLI-10 metoden ger korrekta och stabila mätresultat tack vare den fototeknik som används, vilket också ger fördelen att slitagets omfattning och profil dokumenteras och kan sparas, visas för bilägaren etc, genom digital lagring och utskrift av testprotokoll. Man kan med SLI-10 snabbt konstatera om det är någon idé att göra en s.k. stenskottsreparation eller om det är bättre både trafiksäkerhetsmässigt och ekonomisk att byta rutan i stället. Serviceverkstäder kan med hjälp av metoden värna sina kunders säkerhet genom att testa vindrutan när fordonet är inlämnat på t.ex. service, och då informera kunden om dess kondition samt förmedla ett objektivt åtgärdsförslag.
VTI:s simulatorstudie av slitna vindrutor R657, genomförd i november 2009, är den senast kända studien inom området. Denna studie visar på kraftigt försämrad siktlängd och upptäckandeförmåga vid körning med slitna rutor. Vid de tester som utfördes i VTI studien uppmättes försämringar i siktlängd för föraren på upp till 65 % under bländning med en sliten vindruta. Bl.a. NTF slår fast att slitna vindrutor utgör en direkt trafikfara och en ökad risk för olyckor då inte bara siktlängden förkortas, utan även kör-beteendet med kraftigare inbromsningar och häftigare undanmanövrer som följd. Förslitningen av rutan är svår för bilföraren att upptäcka och bedöma då den sker gradvis över tid.
Jan Stark, VD för JNE AB, är därför mycket nöjd med att kunna presentera en produkt som utan tvivel kommer att bidra till ökad trafiksäkerhet.
-Att vi som litet utvecklingsbolag kunnat skapa en tillförlitlig metod för att objektivt kunna konstatera vindrutornas slitage är glädjande, och vi tror mycket på produkten både nationellt såväl som internationellt. Det är ett välkänt problem som ingen tidigare kunnat finna en pålitlig och bra analysmetod för, men där vi nu kan presentera en helhetslösning, säger Jan Stark.
Intresse för metoden har redans visats, bl.a. från flera biltillverkare, svenska och utländska försäkringsbolag samt internationellt välkända trafiksäkerhetsinstitut.