Målet för förnybart i transportsektorn nås 2012
- Regeringen måste nu föreslå ett högre mål för 2020, annars avstannar omställningen i transportsektorn. Vårt förslag är att Sverige antar ett mål på minst 25 procent förnybart i transportsektorn 2020, varav 20 procent biodrivmedel. Det säger Svebios vd Gustav Melin i en kommentar.
- Att inte höja målet leder till att Sverige förlorar den tätposition vi idag har i Europa. Det kommer också att leda till att offensiva företag inom biodrivmedelssektorn inte ges förutsättningar att investera, expandera och utvecklas i Sverige, och att investeringar i förnybar drivmedelsproduktion uteblir.
- Tillsammans med ett höjt mål måste regeringen också klarlägga de långsiktiga spelreglerna för biodrivmedlen, och först av allt förlänga skattebefrielsen efter 2013 – helst för en tioårsperiod för att ge förutsättningar för investeringar. Det är ett absolut krav från biodrivmedelsbranschen.
- Att inte höja målet innebär dessutom att utsläppen av koldioxid blir onödigt stora och i slutändan försvagar det vår klimatpolitik, avslutar Gustav Melin.
Fakta: Andelen förnybar energi i transportsektorn har beräknats enligt EU:s förnybarhetsdirektiv (2009/28/EG), och inkluderar förutom biodrivmedel (etanol, biodiesel och biogas) även förnybar el som används för tåg, tunnelbana, spårvagnar och elfordon. Andelen var 7,9 procent 2010 och ökar successivt till 10,7 procent 2013. Redan 2012 passeras 10 procent.