23948sdkhjf

Volvo i tjänstebilstopp i augusti – men VW totaletta




Volvo var i augusti fortfarande störst i Sverige på tjänstebilsmarknaden. Men VW är på väg att gå om och har redan gjort det bland privatköparna, där Volvo har fallit till en historiskt låg tredjeplats. Det visar de verkliga försäljningssiffrorna i Ynnors statistik Bil 90.

Statistiken Ynnor Bil 90 baseras på uppgifter från Statistiska Centralbyrån (SCB) och publiceras månadsvis. Ynnor Bil 90 är unikt genom att försäljningssiffrorna är rensade från så kallade bilhandelsregistreringar, det vill säga att bilhandeln registrerar bilen på sig själv innan den når slutkunden.

Med Ynnor Bil 90 kan man följa bilförsäljningen mer än bara månadsvis och därigenom kunna dämpa effekten av tillfälliga fluktuationer, exempelvis stora leveranser till enstaka kunder, samtidigt som man nu kan se vilka det faktiskt är som köper bilarna, företag eller privatpersoner.

Under perioden har sommarmånadernas traditionellt låga försäljning gjort sig påmind. Det såldes 24 004 bilar till juridiska personer och 22 145 till privatpersoner.

Sammantaget för de senaste tre månaderna, juni-augusti, är Volvo fortfarande etta och topp fem-listan är intakt.

Juni-augusti 1. Volvo, 7 088 bilar, +16,5%
2. Volkswagen, 4 318, +3,8%
3. Audi, 1 835, -13,8%
4. BMW, 1 742, 21,8%
5. Ford, 1 231, -5,7%

Men ser man till trenden från den senaste månaden augusti är kan ett unikt skifte vara på väg. Volkswagen knappar nämligen in rejält. Skillnaden var bara 54 (!) bilar. Tidigare månader var Volvo dubbelt så stora på företagsmarknaden.

Augusti 1. Volvo, 1 871 bilar, +19,9%
2. Volkswagen, 1 817, +40,5%

Och på privatmarknaden gick Volkswagen om Volvo i augusti med 927 mot 745 bilar. Volvo hamnar till och med på en historisk låg tredjeplats (!), efter Kias 795 bilar. Men sammantaget under 90-dagarsperioden är Volvo fortfarande etta, Kia tvåa och VW trea.

Den starka försäljningen för BMW 5-serie på tjänstebilsmarknaden gjorde att märket gick om Audi i augusti. Men sammantaget håller Audi fortfarande undan på tredjeplatsen.

Nissan (418 bilar) och Opel (506 bilar) har gått allra bäst med drygt 60-procentiga ökningar under de tre sommarmånaderna.

Sett enbart till augusti ökar Citroën mest, 52,1 procent (108 bilar) jämfört med samma månad i fjol. Mercedes växte nästan lika mycket, 51,8 procent (346 bilar). Hyundai gick upp 40 procent (183 bilar).

Peugeot, som visade enormt starka siffror i juridisk försäljning i Bil Swedens nyregistreringsstatistik för augusti (en sammanlagd femteplats i augusti), ökar även i verklig försäljning, men långt ifrån de över 1 000 bilar som noterades där. Den 15,2-procentig ökningen jämfört med samma månad 2011 betydde endast 205 bilar och en total tiondeplats. Sett till hela 90-dagarsperioden ligger Peugeot tolva.

Saabs stillastående fabrik ger förstås katastrofsiffror. Raset har fortsatt. I augusti såldes 25 bilar och totalt under sommarmånaderna 180 bilar, en minskning med 86 procent.

Men under perioden är Saab faktiskt inte sämst. I absoluta botten hamnar Mazda med endast 120 bilar, 31,8 procent back.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078