23948sdkhjf

Nya marknader styr bilvärlden

Det är knappast någon överraskning att Kina styr allt mer i världen. Den kinesiska marknaden har blivit en av världens viktigaste, inte bara när det gäller bilar. När den kinesiska marknaden ändrar sig, då håller världen andan.

Frågan är nu hur det ska bli med bilsektorn. Kina har på kort tid etablerat sig som världens i särklass största fordonsproducent. Det framgår av en ny rapport från Euler Hermes, världens största kreditförsäkringsbolag med verksamhet i över 50 länder.

Förändringen i bilproduktionens geografiska fördelning i världen är mycket kraftig. Kina stod för närmare 25 procent av världens fordonsproduktion under 2010, jämfört med knappt 4 procent under 2000. Under samma period minskade Västeuropas andel från närmare 30 procent till 15 procent, visar rapporten från Euler Hermes. USA: s andel sjönk från 22 procent till 10 procent.

Under 2010 tillverkades nästan dubbelt så många fordon i Kina jämfört med i Japan, som är världens näst största producent. Men sedan dess har produktionen i Japan sjunkit kraftigt som en följd av jordbävningen i mars 2011.

Den globala fordonsmarknaden förutspås växa med mellan 3 och 5 procent under 2011. Det stora frågetecknet är dock Kina, där försäljningen i maj inte visade någon tillväxt. De kinesiska myndigheterna planerar dock att införa nya premier bland annat för skrotning av äldre bilar för att stimulera försäljningen av nya bilar.

Rapporten från Euler Hermes pekar också på två viktiga utmaningar för världens bilproducenter, dels att växa på stora snabbväxande marknader som Kina och Indien, dels att utveckla miljövänligare teknik.

Den nuvarande situationen för världens bilmarknad är att den kinesiska marknaden stannat av, bland annat beroende på stimulansåtgärder i form av bidrag tagits bort samt att miljökraven växer även i Kina.

För att undvika att den kinesiska bilmarknaden kapsejsar planerar dock myndigheterna för nya incitament som ska stimulera bilköp. Intressant är att dessa stimulanser inriktas i det närmaste helt på landsbygden. Storstäderna i Kina har haft en så kraftig tillväxt på fordonssidan att man tvingats införa begränsningar till exempel lotterier där den som dra en vinst får tillstånd att köpa en bil.

Enligt Euler Hermes planerare de kinesiska myndigheterna nu att införa bil-på-landsbygden bidrag på mellan 1.700 och 2.800 dollar för en ny bil dvs cirka 10 900 kronor och 17 900 kronor. Bidragen ska betalas ut när en gammal bil som är över sex år skrotas.

Kina är ju en av de nya marknaderna. Andra ”nya” marknaden är Indien och Brasilien. På den indiska marknaden säljs cirka två miljoner bilar per år medan den brasilianska bilförsäljningen ligger på omkring 2,7 miljoner bilar om året. En stark marknad med tillväxt finns också i Ryssland. Europa har fått finna sig i en nedgång och det gäller även USA.

Noteras kan att de stora vinnarna inom automotive-sektorn är komponenttillverkarna. Efter krisen 2008 när produktionen gick ned med 50 procent ökar den här sektorn stadigt av företag som snabbt anpassat sig till de nya marknadsförhållandena i världen.

Olle Holm
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063