23948sdkhjf

Volvo PV lanserar nya nedbantade motorer

Volvo Personvagnar tar nästa steg mot nollutsläpp och noll klimatpåverkan med en uppsättning nya, fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer.

-Vi måste sluta räkna cylindrar. På bilutställningen i Frankfurt kommer vi att visa upp en ny konceptbil. Den visar att mindre motorer låter sig förenas med våra kunders förväntningar i fråga om lyx och körglädje, säger Peter Mertens, ansvarig för forskning och utveckling på Volvo Personvagnar.

I Volvo Personvagnars kommande utbud av fyrcylindriga VEA-motorer (VEA = Volvo Environmental Architecture) återfinns dieselmotorer med common rail och direktinsprutade bensinmotorer. Här finns allt från varianter med verklig råstyrka och stort vridmoment till bränslesnåla derivat.

-Inriktningen på fyrcylindriga motorer är ett perfekt sätt för oss att snabbt sänka koldioxidutsläppen och bränsleförbrukningen. Vi kommer att ta fram fyrcylindriga motorer med högre prestanda än dagens sexcylindriga enheter och lägre bensinförbrukning än dagens generation av fyrcylindriga motorer, fortsätter Peter Mertens.

De nya VEA-motorerna har 60 procent färre unika delar. De är också upp till 90 kg lättare än de nuvarande motorerna. Bränsleekonomin har förbättrats med upp till 35 procent.

Moduluppbyggnad och ett kompakt, tvärställt utförande är också idealiska för kommande eldriftvarianter. För att uppfylla samtliga kundkrav kommer vissa motorer också att få ökade prestanda via hybrid- eller annan spjutspetsteknik, bland annat svänghjul.

Senare i höst kommer Volvo Personvagnar till exempel att bli en av världens första biltillverkare som provar möjligheterna med svänghjulsdrift på allmänna vägar. Det så kallade KERS (Kinetic Energy Recovery System) fångar upp bromsenergin i ett svänghjul som roterar med upp till 60 000 varv per minut. Den energi som lagras i svänghjulet kan sedan utnyttjas för att antingen accelerera bilen eller driva bilen när den har nått marschhastighet.

-Svänghjulet ger föraren ytterligare 80 hk, samtidigt som bränsleförbrukningen sänks med upp till 20 procent, säger Peter Mertens.

Volvo Personvagnar kommer att främja skalekonomi i företagets modellurval genom en ny fordonsarkitektur: SPA (Scalable Platform Architecture). Tack vare SPA kan de flesta av Volvos modeller byggas på samma produktionslinje, oavsett bilens storlek eller komplexitet.

”Vi tar kontroll över vår egen tekniska framtid. Både vår nya arkitektur och våra nya motorer gör det möjligt för oss att ligga jämsides med, eller till och med gå om, våra tuffaste konkurrenter inom viktiga områden såsom kördynamik och bränsleekonomi”, säger Peter Mertens.

Förutom de rent industriella vinsterna med en gemensam fordonsarkitektur finns det också betydande produktrelaterade fördelar. Volvo Personvagnar tar nu ledningen inom lättviktsdesign för bilar. De kommande SPA-modellerna kommer att vara 100-150 kg lättare än nuvarande modeller av samma storlek.

Den nya arkitekturen möjliggör elektrifiering på alla nivåer – och ny chassiteknik i kombination med lägre vikt och förbättrad viktfördelning kommer att skapa bättre köregenskaper. Elarkitekturen är ryggraden i företagets satsning på att förstärka sin ledande ställning inom aktiv säkerhet.

Den nya konceptbil som presenteras nästa vecka i Frankfurt visar också att SPA ger Volvo Personvagnars designers större frihet när det gäller att ge Volvos kommande modeller en mer spännande utformning.

"Tack vare den nya arkitekturen kan vi vässa vårt formspråk och skapa den atletiska och dynamiska känsla som är så viktig för de mest krävande lyxbilskunderna. Konceptbilen som visas i Frankfurt är ett strålande exempel på vad vi kan uppnå med den nya arkitekturen", berättar Peter Horbury, designchef på Volvo Personvagnar
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062