Driv supermiljöbilen med supermiljöbränslen
En miljöbil blir aldrig bättre än sitt bränsle. En elbil som drivs med el från kolkraft har idag större utsläpp än en bensinbil. En gasbil som drivs på bensin är precis lika dålig för klimatet som en E85-bil som drivs på bensin. Varför ska vi då ge rabatt på ny miljöteknik utan att kräva att den används på rätt sätt?
För att uppnå den största möjliga klimatnyttan med Regeringens satsning på ny fordonsteknik måste den säkerställa användning av ett optimalt bränsle för den nya tekniken. Svebio föreslår därför att supermiljöbilspremien ska villkoras med en tankning av minst 70 procent av förnybar el eller biogas i bilarna. Mottagare av premien ska kunna bevisa att de under minst 3 år uppfyller detta krav, annars ska premien kunna krävas tillbaka retroaktivt. Att bevisa tankning är lätt. Med en enklare körjournal kombinerat med tankningskvitton eller en elräkning som visar på inköp av förnybar el till bilens laddplats.
– I dag saknas tyvärr ett helhetsgrepp för att hjälpa oss ut ur vårt olyckliga fossilberoende inom transportsektorn. Regeringen måste sluta med smala tidsbegränsade satsningar som hindrar en stabil marknadsutveckling. Vi behöver långsiktiga teknikneutrala styrmedel som både styr mot energieffektiva bilar och klimatsmarta bränslen. Det är därför viktigt att Regeringen fortsätter med skattebefrielsen av förnybara bränslen och kompletterar detta med långsiktiga och omfattande stöd till nyinvesteringar och utvecklingsprojekt säger Gustav Melin, vd på Svebio.
– Det är dags för ett partiöverskridande samarbete att ta fram konkreta handlingsplaner för att uppnå målet med en fossiloberoende fordonsflotta 2030. Ett arbete som måste starta nu för att inte tappa fart i den viktiga omställningen till en förnybar transportsektor, avslutar Melin.