Mercedes populärast bland bilåterförsäljare och kunder
- Vår placering överst på prispallen, visar att våra satsningar på ett nära, långsiktigt och förtroendefullt samarbete med våra återförsäljare är riktiga, säger Jörg Himmelmann, VD för Mercedes-Benz Sverige AB, och han fortsätter: - GA-enkäten bekräftar att våra satsningar på att förbättra relationerna med återförsäljarna är riktiga och vi fortsätter nu på den inslagna vägen med en fantastisk personal som är värda allt beröm. MRF har i 16 år undersökt förhållandet mellan återförsäljarna och deras respektive generalagent. I år innefattar undersökningen 29 bilmärken. Under den perioden har relationerna mellan återförsäljarna och importörer förbättrats successivt inom alla områden och inom i stort sett alla märken. Mercedes-Benz låg på en låg nivå i mitten på 90-talet. Sedan 2007 har många åtgärder satts in för förbättra samarbetet med återförsäljarna och parallellt har personbilsförsäljningen gått spikrakt uppåt. Fler kunder - Kundernas gensvar är mycket positivt. Mercedes-Benz har gått från dåvarande 2,4 procent till årets fyra procents marknadsandel. Så sent som i augusti ökade försäljningen med 22 procent, jämfört med året innan, medan totalmarknaden steg med åtta procent, säger Johan Olsson, försäljningsansvarig för Mercedes-Benz i Sverige. - Det gläder oss mycket att Mercedes-Benz förbättrat relationerna med sina återförsäljare. Deras framsteg slår hål på två myter, nämligen att man aldrig kan nå en tätposition om man legat sämre till i GA-enkäten och att stora företag aldrig kan lyckas i den här typen av mätning, säger Per Johansson, VD för MRF och han fortsätter: - Vi önskar Mercedes-Benz Sverige AB fortsatta framgångar och ser företaget som ett mönsterexempel på hur man kan göra en stor organisation framgångsrik i såväl återförsäljarnas som kundernas ögon. Sällan eller aldrig har det väl visat sig så tydligt att förhållandet mellan återförsäljare och importör har en direkt inverkan på bilförsäljningen.