Grönt fokus för Mercedes-Benz på Frankfurt-salongen
Premiär är det också för supersportvagnen SLS AMG Roadster med fällbart tak. SLK visas i två vitt skilda versioner: SLK 250 CDI med dieselmotor och urstarka 55 AMG. Det verkliga stjärnskottet är 517 hästkrafters C 63 AMG Coupé Black Series.
B-Klass F-CELL PLUS med en kombination av el- och bensinmotor har siktet inställt på framtiden liksom F125, som visar att avgasfria lyxbilar väntar bortom horisonten.
Nya B-Klass är ny från grunden och bygger på den framhjulsdrivna plattform som många nya Mercedes-modeller kommer att ha som gemensam nämnare. Den är försedd med ny, tvärställd diesel- eller bensinmotor med direkt insprutning och turbo. Den är rymligare än föregångaren och har samma höga finish i interiören som större Mercedes-modeller gjort sig kända för.
För första gången i kompaktklassen kommer B-Klass, med tillnamnet Compact Sports Tourer, att ha ett radarbaserat system som dels varnar föraren för annalkande fara, dels förbereder bromssystemet för maximal insats.
Nya B-Klass introduceras på svenska marknaden i november.
Nya B-Klass är med sin golvkonstruktion förberedd för alternativa bränslen och här på Frankfurt-salongen visas konceptbilen F-CELL PLUS. Med en kombination av el- och bensinmotor går den tio mil på ström från litium/jon-batteriet. Den trecylindriga, konstantvarvsmotorn laddar batterierna med minimal miljöpåverkan och förlänger räckvidden till 60 mil.
Fyrhjulsdrivna M-Klass 4MATIC är också helt ny. Dess högeffektiva motorer är i genomsnitt 25 procent snålare än föregångaren och samtliga klarar de miljökrav som börjar gälla i Europa 2014. Den fyrcylindriga ML 250 BlueTEC klarar sig på sex liter per hundra kilometer. Det är lika med en fullstor suv som inte släpper ut mer än 158 g CO2 per kilometer och som har en räckvidd på 150 mil. M-Klass kan förses med ett teknikpaket som ytterligare förbättrar framkomligheten vid sidan av vägen.
Ett annat bevis på dieselmotorns effektivitet och popularitet bekräftar Mercedes-Benz med att förse sportbilen SLK med dieselmotor. Modellen får namnet SLK 250 CDI med en motor på 150 kiloWatt/204 hästkrafter och ett imponerande vridmoment.
I andra änden av SLK-spektrat lyser 55 AMG upp himlen med en 5,5 liters V8-motor på 310 kW/422 hk och 540 Newtonmeters vridmoment. Motorstyrkan till trots är den cirka 30 procent mer bränsleeffektiv än föregångaren. SLK 55 AMG har AMG:s sportfjädring, direktstyrning och tre stegs anti-spinn.
En ännu ljusstarkare Mercedes-stjärna är C 63 AMG Coupé Black Series. Med 6,3 liters V8-motor på 380 kW/517 hk och 620 Nm vridmoment är det den motorstarkaste C-Klassen hittills. Den kompakta kupémodellen garanterar racingprestanda med en acceleration från noll till hundra kilometer per timma på 4,2 sekunder.
Precis som bilvärldens främsta ikon – 50-talets 300 SL Måsvinge – efter några år kom med fällbart tak, debuterar SLS AMG Roadster här på IAA. Den har ”soft top”, aluminium kaross och mittmotor med växellådan vid bakaxeln. 420 kW/571 hk garanterar att man kan flyga lågt utan måsvingar.