23948sdkhjf

Svensk leverantörsindustri vädjar för rekonstruktion av Saab Automobile




Den skandinaviska branschorganisationen för leverantörerna till fordonsindustrin, FordonsKomponentGruppen – FKG – vädjar i ett debattinlägg i tidningen Ny Teknik till svenska beslutsfattare och myndigheter om en rekonstruktion av Saab Automobile framför konkurs.

”Enligt vår mening skulle en nedläggning av Saab inte bara ha omedelbara konsekvenser för sysselsättningen, näringslivet och den regionala tillväxten i direkt anslutning till Saab i Västra Götaland, utan vi ser också en långsiktig risk i att urholka det svenska fordonsklustret med ett Sverige utan Saab Automobile”, skriver Fredrik Sidahl och Christer Palm, VD respektive ordförande för FKG i debattinlägget.

Enligt de båda företrädarna för leverantörsindustrin skulle en konkurs och därmed en svensk fordonsindustri utan Saab, ha negativa konsekvenser för såväl industriell utveckling som för svensk export.

Även det svenska fordonskluster som är under utvecklande, skulle drabbas i negativ riktning.

En urholkning kan också ge oönskade följdeffekter med en utflyttning av leverantörsindustrin samt en försiktigare syn på Sverige som ett fordonsland att långsiktigt investera i, menar Sidahl och Palm i sin vädjan.

De refererar till FKG:s nyligen genomförda strukturstudie som pekar på en långsam utflyttning av leverantörsindustrin till andra länder samt till detta en ökad diversifiering till andra marknader utanför fordonsindustrin.

”I sig är det bra att erkänt duktiga Skandinaviska leverantörer utvecklar sin affärsidé, söker nya marknader, vilket är en direkt konsekvens av den globala fordonskrisen 2008-2009. Men att det sker en långsam utflyttning av industrin är att inte på något sätt bra”, påpekar de och fortsätter:

”Med ett rekonstruerat Saab, ett Saab Automobile som lever vidare, skulle leverantörsindustrin fortsätta utvecklas. Att leverantörsledet utvecklas har alla svenska fordonstillverkare och därmed alla svenskar nytta av - fordonsindustrin är en av de ledande svenska exportnäringarna”.

Det finns ca 1000 fordonsleverantörer i Sverige (stora globala aktörer, små och medelstora regionala och nationella aktörer) som sysselsätter över 70 000 personer och omsätter 154 miljarder, 25% av detta går på export. 97% av alla leverantörer finns i Sverige.
Av dessa 97% bedriver 70% någon form av FoU, d v s nästan 5000 personer är sysselsatta med forskning och utveckling mot fordonsindustrin.

”Vi, som företrädare för den Skandinaviska leverantörsindustrin, vill med detta brev vädja till att en bedömning görs i ett större perspektiv. Vi har också ett råd - tag gärna lärdom av hur man med framgång hanterat liknande situationer i andra fordonsproducerande länder, USA administrationens räddning av GM under krisen eller Kurz Zeit Woche där Tyska staten gick och stöttade fordonsindustrin och tog en del av lönekostnaden så att kompetensen kunde vara kvar i företagen”, skriver de innan den avslutande apellen:

”För Skandinavisk leverantörsindustri och svensk fordons industri är således är en rekonstruktion av Saab Automobile att föredra framför en konkurs”.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078