23948sdkhjf

Tre nya fordonslaboratorier vid Linköpings universitet

Linköpings universitet har fått tre nya fordonslaboratorier i nybyggda L-huset.

-Laboratorierna ger oss helt nya möjligheter att bidra till utvecklingen av allt säkrare och allt mer bränslesnåla fordon, säger Lars Nielsen, professor i fordonssystem på LiU.

Sensorer, bildigenkänningssystem, hybridteknik och förfinad motorstyrning är några av de forskningsområden som kan bidra till att göra framtidens bilar och andra fordon allt säkrare och samtidigt allt bränslesnålare.

Ledande fordonsforskning vid LiU samlas nu i tre nya laboratorier, laboratoriet för fordonsframdrivning, laboratoriet för fordonsinformatik och laboratoriet för energilagring och energiomvandling, samt även vid det närliggande motorlaboratoriet som funnits vid LiU sedan tidigare.

I laboratorierna kan forskarna exempelvis studera hur stor del av energiförbrukningen och därmed bränsleåtgången enskilda komponenter i bilen står för. Eller i vilket läge det är mest effektivt att växla från förbränningsmotor till eldrift i en hybridbil. Eller hur olika körstilar påverkar bränsleförbrukningen.

De kan också studera hur bilar och andra fordon kränger för att jämföra med de matematiska modeller som ligger till underlag för antisladdsystem. Via bildigenkänning ska framtidens fordon också känna igen såväl fotgängare och cyklister som vägskyltar och här intensifieras forskningen kring möjligheterna att utveckla olika typer av automatiska antikrocksystem.

Hur motorer styrs och optimeras är även det angelägen forskning, speciellt när det gäller hybridbilar, och även möjligheterna att utveckla allt mindre och mer bränslesnåla motorer, där tillfälliga behov av extra kraft kan komma från serie- eller parallellkopplade turboaggregat i samverkan med elmotorer.

- Våra tre nya laboratorier erbjuder fantastiska nya möjligheter både inom utbildning och forskning, säger Lars Nielsen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062