El-bilar ökar långsamt i Europa trots stora rabatter
Företagsbilar ingår dock inte i statistiken. Skulle företags- och myndighetsbilar räknas in skulle siffran bli betydligt högre. JATO konstaterar att trots olika former av stöd och rabatter så har det inte blivit riktig fart på elbilsförsäljningen.
I Tyskland är stödet för köp av elbil 380 euro, cirka 3 500 kronor, och där var det 1 020 personer som köpte elbil första halvåret.
I Danmark är elbilsrabatten hela 20 588 euro, cirka 190 000 kronor, men bara 282 danska kunder köpte elbil. Spanien och Storbritannien har cirka 6 500 euro i rabatt, cirka 60 000 kronor men bara 599 elbilar såldes i Storbritannien och 122 i Spanien.
I rapporten konstateras att viktiga faktorer är möjligheter att ladda bilbatteriet, men också hur mogen marknaden är för elbilen och även hur urban befolkningen är, alltså hur många som bor i stad och hur många som bor på landsbygden. Möjlighet att få köra i kollektivtrafikfält och fri parkering och undantag från trängselskatt är viktigare för hushållen är just själva rabatten på inköpspriset.
Men även om försäljningen ännu så länge är låg så förväntas den öka kraftigt de närmaste åren. Första halvåret 2010 såldes det bara 507 elbilar till privatkunder i de 15 EU-länderna. Försäljningen de första sex månaderna i år på 5 22 visar på en tendens och kraftig ökning.
Försäljning av elbilar i Europa - första halvåret 2011
Subventioner i euro inom parentes
1. Tyskland - 1 020 (380)
2. Frankrike - 953 (5 000)
3. Norge - 850 (17 524)
4. Storbritannien - 599 (6 400)
5. Österrike - 347 (2 571)
6. Danmark - 283 (20 588)
7. Nederländerna - 269 (4 936)
8. Spanien - 122 (6 500)
9. Sverige - 111 (470)
10. Italien - 103 (1 200)
11. Portugal - 93 (9 442)
12. Belgien - 85 (10 907)
13. Tjeckien - 43 (271)
14. Irland - 36 (5 000)
15. Rumänien - 2 (3 700)
Totalt - 5 222
Företagsbilar inkluderas inte i statistiken
Källa: JATO