23948sdkhjf

Transportgruppen informerar om gummiverkstadskonflikten

Några frågor och svar angående den konflikt som pågår på området för Gummiverkstadsavtalet.
Vad har hänt: Motorbranschens Arbetsgivareförbunds MAF, och Svenska Transportarbetareförbundet, Transport, förhandlar om ett nytt Gummiverkstadsavtal.

Förhandlingarna har tidigare strandat och facket har därefter varslat om stridsåtgärder. Medlare är inkopplade för att finna en lösning, men Transport har sagt nej till medlarnas bud och har sedan den 28 september inlett sina stridsåtgärder.

Vilka är stridsåtgärderna: Blockad mot övertids- och mertidsarbete samt blockad mot nyanställning och inhyrning av personal.

Vad gäller konflikten: Arbetsgivarna vill att de som jobbat länge i branschen ska få ett större löneutrymme. Idag skiljer det knappt 800 kronor i månadslön mellan en nyanställd 18-åring och en anställd med mer än sex år i yrket.

Arbetsgivarna vill också åstadkomma ett avtal som gör det möjligt att lönesätta de extraanställda vid vinter- och sommardäcksbyte på samma nivå som bilhandelsföretagen. Syftet och behovet av denna förändring i avtalet är att skapa konkurrensneutralitet mellan branscherna.

Facket säger nej till detta och har tagit till stridsåtgärder som riskerar leda till störningar för kunder och tappade marknadsandelar för Gummiföretagen.

Vad blir konsekvenserna: I delar av landet där vintern gör sitt intåg och det blir mer akut att få på vinterdäcken finns det risk för störningar på grund av fackets stridsåtgärder.

Gummiverkstäder servar landets åkerier, skogs- och gruvnäring samt industritruckar. Här kan det ibland akuta situationer t ex då däck går sönder utanför normala arbetstiden. Fackets stridsåtgärder leder till att störningar uppstår som får konsekvenser för industri och näringsliv.

Vad innebar medlarnas bud: Hemställan från medlarna innehöll lönehöjning i nivå med vad övrig arbetsmarknad fått. Arbetsgivarnas krav på förändringar för säsongsanställda föreslogs bli en fråga för en gemensam arbetsgrupp mellan arbetsgivare och fack att utreda. Budet innebar också att de mer erfarna skulle fått något mer i löneökningar än de oerfarna

Arbetsgivarna tog sitt ansvar och sade ja till medlarnas bud, trots att den viktiga frågan om konkurrensneutrala förändringar för säsongsanställda inte kollektivavtalas i budet.

Facket sade nej.

Vad händer nu: Gummiverkstäderna gör vad de kan för att verksamheten ska kunna ske med så små störningar som möjligt. Det gäller att komma ihåg att det bara är Transports medlemmar som omfattas av konflikten.

Underhandskontakter tas mellan parterna för att undersöka möjligheterna få slut på konflikten.

Fakta: Gummiverkstadsavtalet berör knappt140 företag med cirka 1900 årsanställda. Gummiverkstädernas huvudverksamhet är att sälja däck och få dessa korrekt monterade. Detta innefattar även bland annat däck och service till landets åkerier, skogs- och gruvnäring samt industritruckar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094