Finsk elbil slog banrekord på Nürnburgring
Under körningen hade ERA en medelhastighet på 142 km/h och på den långa rakan nådde bilen en topphastighet på 238 km/h. I testet som gjordes senare blev topphastigheten 244 km/h. Energiförbrukningen i rekordkörningen var 123 kWh/100 km, vilket är cirka åtta gånger mer än vid normal körning.
Den kuperande och kurviga banan är mycket krävande och har överraskat många förare. Banans smeknamn är ”Grönt Helvete”, vilket på ett utmärkt sätt beskriver banan. Rekordkörningen ställde stora krav även på däcken och de spelade en viktig roll för att nå rekordet.
- Nokian Z G2 däck reagerar snabbt på styrningen och har ett lågt rullmotstånd, vilket är särskilt viktigt på en elbil, säger Juha Pirhonen, utvecklingschef på Nokian Tyres.
Fullblodssportbilen ERA har utöver det senaste banrekordet i Nürnburgring även vunnit tävlingen Michelin Bibendum Challence 2011 i Tyskland och i USA blev bilen tvåa i tävlingen Automotive X-prize 2010. Även i dessatävlingar hade bilen Nokian Z G2 däck.