23948sdkhjf

Finsk elbil slog banrekord på Nürnburgring

Elbilen Electric RaceAbout (ERA), som eleverna på yrkeshögskolan Metropolia i Helsingfors i Finland har byggt, har kört banrekordet för elbilar på den traditionella banan nordslingan i Nürnburgring i Tyskland. Den tyske racerföraren Ralf Kelleners körde den 20,832 meter långa banan med tiden 8 minuter 42,72 sekunder. Bilen hade Nokian Z G2 däck med dimensionen 225/40 ZR 18 fram och 245/40 ZR 18 bak.

Under körningen hade ERA en medelhastighet på 142 km/h och på den långa rakan nådde bilen en topphastighet på 238 km/h. I testet som gjordes senare blev topphastigheten 244 km/h. Energiförbrukningen i rekordkörningen var 123 kWh/100 km, vilket är cirka åtta gånger mer än vid normal körning.

Den kuperande och kurviga banan är mycket krävande och har överraskat många förare. Banans smeknamn är ”Grönt Helvete”, vilket på ett utmärkt sätt beskriver banan. Rekordkörningen ställde stora krav även på däcken och de spelade en viktig roll för att nå rekordet.

- Nokian Z G2 däck reagerar snabbt på styrningen och har ett lågt rullmotstånd, vilket är särskilt viktigt på en elbil, säger Juha Pirhonen, utvecklingschef på Nokian Tyres.

Fullblodssportbilen ERA har utöver det senaste banrekordet i Nürnburgring även vunnit tävlingen Michelin Bibendum Challence 2011 i Tyskland och i USA blev bilen tvåa i tävlingen Automotive X-prize 2010. Även i dessatävlingar hade bilen Nokian Z G2 däck.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063