Kontrollerad skadeverkstad vill bli branschnorm för skadereparationer
Nya Kontrollerad skadeverkstad håller på att form. Uppdraget med att kvalitetssäkra skadereparationer åt försäkringsbolaget IF, kan innebära att KSV:s kontroller blir branschstandard.
Det hoppas åtminstone Thomas Johansson, VD för Kontrollerad Bilverkstad Sverige sedan i våras.
– Det finns ett uttalat behov, säger han.
Bilskadereparationer blir allt mer komplicerade; har en bil fem EuroNCAP-stjärnor innan krocken så ska den även ha det efter reparationen. Det innebär att kraven på den utförande verkstaden ökar. IF har därför infört ett kvalitetssäkrande certifieringsförfarande av de verkstäder som de ska arbeta vidare med i framtiden. Enligt uppgift ska 2000 skadeverkstäder bli 500 stycken kvalitetssäkrade för säkra skadereparationer.
– För att säkerställa att det blir en säker skadereparation ställs inte bara traditionella kvalitetskrav – utan även krav på kompetens, reparationsmetod, material och att relevant teknisk information använts, säger Thomas Johansson.
Thomas Johansson berättar att projektet med säkra skadereparationer är prioriterat i många led – bland verkstäder, hos reservdelsföretag, bland försäkringsbolag och generalagenter. Branschens angelägenhetsgrad är mycket hög.