23948sdkhjf

KIA:s garantier tas upp av Marknadsdomstolen i januari

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, har väckt talan vid Marknadsdomstolen mot Kia Motors Sverige och de av biltillverkaren villkorade och därmed konkurrensbegränsande nybilsgarantierna. Tidigare i år fattade Konkurrensverket, KKV, beslut om att inte fortsätta utreda, SBF:s anmälan mot KIA om misstänkt överträdelse av Sveriges och EU:s regelverk avseende konkurrens inom bileftermarknaden. Något som SBF vänt sig mot.

Enligt SBF drabbas såväl kunder, KIA-ägare, som bilverkstäder av den misstänkta överträdelsen. Efter att KKV lagt ner ärendet trots att de konstaterades under utredningsarbetet att KIA förmodligen har garantivillkor som begränsar konkurrensen och bilägarens valfrihet, har SBF valt att få ärendet prövat i högre svensk rättsinstans.
– Vi har valt att gå till Marknadsdomstolen med detta principiellt viktiga ärende. Enligt vår bedömning av det gällande regelverket för konkurrens inom bileftermarknad strider KIA:s agerande både mot bilägarnas och verkstädernas fri- och rättigheter på en avreglerad servicemarknad, säger Christer Liljenberg, ordförande för SBF. KIA:s agerande innebär att SBF:s medlemmar drabbas ekonomiskt av KIA:s agerande och dessa överväger även att inleda skadeståndsmål mot KIA.

Han menar att KIA inte riktigt förstått innebörden av KKV:s beslut.
– Att ärendet är nedlagt innebär inte att de har vunnit, utan endast att KKV inte kommer att handlägga och pröva frågan ytterligare.
– Därför har vi, SBF, vänt oss till Marknadsdomstolen som är nästa instans för konkurrensärenden i Sverige, förklarar Christer Liljenberg.
Han påpekar att biltillverkarnas svenska branschorganisation, Bil Sweden är noga med att informera om bilägarens rätt att få service utförd utanför det auktoriserade nätet utan att nybilsgarantin påverkas.
– De förstår regelverket, men inte deras medlemmar, säger Liljenberg.

Även på europeisk nivå finns stort intresse för det svenska KIA-fallet. Vid en branschsammankomst tidigare i år lyfte Stephan Simon från EU:s konkurrensdirektoriat misstankarna mot KIA:s konkurrensbrott i Sverige.

Vidare har såväl FIGIEFA, branschorganisation för Europas märkesoberoende reservdelsdistributörer och verkstäder, som underleverantörernas samarbetsorganisation CLEPA, ställt sig bakom SBF:s agerande.

Enligt Christer Liljenberg är frågan även uppe på Europeiska kommissionens bord.
– Då förstår man hur pass viktig frågan är – fungerande konkurrens, små och medelstora företags rättigheter samt att göra det enkelt för kunden är A och O för EU-kommissionen, avslutar han.

Den muntliga förhandlingen vid Marknadsdomstolen sker preliminärt i slutet av januari 2012.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.947