23948sdkhjf

Volvo och Saab ses som säkra och pålitliga




Våra klassiska svenska märken Saab och Volvo ses som säkra och pålitliga. De tyska märkena BMW, Audi och Mercedes ses som självsäkra, lyxiga och fartfyllda. Efter Opel på tråkighetsskalan hamnar Skoda – som dock vägs upp genom att den ses som den mest ekonomiska bilen.

Det visar en varumärkesundersökning genomförd av YouGov på uppdrag av Mediekompaniet.

– Det är kul att se hur väl Volvo lyckas äga attributet ”säker”. Men många andra har misslyckats med att sätta en enhetlig bild av sitt varumärke. Det är viktigt att vara medveten om hur man uppfattas även utanför storstäderna, för att kunna utforma reklamen och mediemixen så man har möjlighet att nå de 63 procent av befolkningen som bor där, säger Heléne Werner, chefsanalytiker på Mediekompaniet, och fortsätter:

– Med tanke på att den största köpkraften finns utanför storstadsregionerna borde varumärkesägarna verkligen agera och se över sin marknadsföring.

Viktiga fakta från undersökningen

Audi ses som både lyxigare (51 vs 41%) och pålitligare (40 vs 31%) av storstadsborna
Attributet ”självsäker” är det som minst av allt kopplas till bilar, här sticker dock de tyska märkena ut – Mercedes, Audi och BMV får alla mellan 30-37% mot ett snitt på 11% för hela gruppen
De tyska märkena Mercedes, Audi och BMW rankas också som snyggast med mellan 32-46% jämfört med ett snitt på 17 för gruppen
Kia (48 vs 37%) och Saab (33 vs 25%) ses som tråkigare av storstadsbor än landsortsbor
Volvo sticker ut som den säkraste bilen både på landsort (69% mot ett snitt på 20%) och i storstad (63% mot ett snitt på 19%)

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av YouGov under juni 2011. Totalt har 10 branscher - Skor, Konfektion, Rekryteringsföretag, Brun-/vitvaror, Försäkringar, Banker, Telekom, Sport/fritid, Researrangörer/rederier, Bilar och ca 120 varumärken kartlagts. Undersökningen genomfördes i två steg, en förstudie för att kartlägga relevanta attribut och en kvantifiering av valda attribut. Förstudien genomfördes i form två fältarbeten om 250 intervjuer per bransch. Själva undersökningen innefattade 2000 intervjuer på ett nationellt representativt urval av kvinnor och män i åldern 18-64 år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063