Saab i krismöte med kinesiska partners
Enligt uppgift till TTELA träffar vd Victor Muller och rekonstruktören Guy Lofalk i dag representanter för de båda kinesiska bolagen Youngman och Pang Da i Stockholm.
Saab måste komma överens med Youngman om bryggfinansieringen, som innebär att kineserna betalar motsvarande cirka 640 miljoner kronor för den så kallade Phoenix-teknologin. Saabs kassa är i princip tom och utan pengar från Youngman kan bolaget helt enkelt inte fortsätta rekonstruktionen.
Exakt varför inte Youngman-pengarna redan kommit in är oklart. Det kan handla om att man inte är överens om avtalets utformning. Men det kan också vara så enkelt att Youngman dragit öronen åt sig sedan det blivit känt att Guy Lofalk fört parallella samtal med Geely.
Geely-spåret, som Lofalk av allt att döma drivit utan Saab-ledningens vetskap, tycks dock ha nått en återvändsgränd. Detta enligt uppgifter till TTELA – och det stämmer också med det uttalande Geely gjorde i helgen.
Därför är Saab tillbaka i sin ursprungliga plan, som handlar om att få in Youngman och Pang Da som delägare.
På dagens möte måste Saabs ledning övertyga Youngman om att inte dra sig ur. Framför allt är det uppgifterna om att regeringen skulle kunna lösa ut panterna för den statliga lånegarantin, det vill säga bland annat Saabs produktionsutrustning och reservdelsbolag, och sedan sälja dem till vem som helst som ska ha gjort att Youngman tvekar. De håller därför inne den uppgjorde förskottsbetalningen på 640 miljoner kronor, skriver TTELA.
När Saab fick hovrätten att bevilja rekonstruktionen var beskedet att pengarna skulle ha betalats ut senast den 26 september.