23948sdkhjf

Dubbdäck eller friktionsdäck?

39 procent av de svenska bilisterna tror att dubbfria friktionsdäck är ett bättre val om man huvudsakligen kör i en stad på vintern. 30 procent väljer hellre dubbdäck och 19 procent anser att båda däcktypernafungerar lika bra i stadstrafik, visar en enkät som YouGov Sweden har gjort i uppdrag av Nokian Tyres.

När det gäller användningen av vinterdäck på landsbygden anser 60 procent att dubbdäck är att föredra. Endast 10 procent väljer friktionsdäck och 16 procent anser att båda däcktyperna är lika bra.

- Våra tester visar att dubbdäck ger det säkraste greppet i städer där väglaget ofta varierar mycket. Under en vinterdag kan bilisten möta isiga gatukorsningar, snöiga, slaskiga samt dåligt plogade gator och våta samt torra asfaltvägar. Friktionsdäck ger ofta bra grepp på landsbygden med vinterväglag utan stora variationer. Flera kommuner planerar att begränsa användningen av dubbdäck, vilket innebär att många bilister väljer friktionsdäck, även om de egentligen skulle vilja köra med dubbdäck för att få bästa möjliga säkerhet, säger Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.

Nokian Tyres enkät visar att 54 procent av bilisterna helst vill köra med dubbdäck på vinterväglag. Endast 28 procent väljer hellre friktionsdäck. 57 procent tycker att dubbdäck är ett säkrare val för oerfarna bilister. Vidare anser 53 procent av bilisterna att vinterdäck som är utvecklade för centraleuropeiska förhållanden inte ger optimalt vintergrepp i Sverige.

En överraskning är att så många som över en tredjedel av bilisterna, 33 procent, tror att det går alldeles utmärkt att köra med friktionsdäck även på sommaren. 39 procent vet att det inte är säkert, men alarmerande är att så stor andel som 27 procent inte kunde svara på frågan,vilket betyder att de inte vet om det är säkert eller inte.

- Man ska absolut inte köra med friktionsdäck på sommaren. Vinterdäck har en helt annan, mjukare gummiblandning än sommardäck. Friktionsdäck ger betydligt sämre våtgrepp och stabilitet och även bromssträckan blir längre. Dessutom slits friktionsdäcken snabbt i sommarvärmen, varnar Allan Ostrovskis.

I enkäten intervjuades 1017 människor i åldrarna 18-74 år. Både utgångsurvalet och den slutliga gruppen av de som svarade valdes så att gruppen representerar befolkningen åldersmässigt, efter kön och bostadsort.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078