Mazda CX-5 först med att använda 1 800 MPa ultrahöghållfasthetsstål
Tack vare Mazdas nya produktionsteknik kan 1 800 MPa ultrahöghållfasthetsstål användas till stötfångarnas balkar. Stötfångarbalkarna på nya CX-5 är därför 20 procent starkare – och samtidigt 4,8 kilo lättare – än tidigare versioner och är en av de viktigaste delarna i Mazdas nästa generation lättare och vridstyvare chassiarkitektur. Denna nya chassikonstruktion, som ingår i Mazdas banbrytande SKYACTIV teknologi, har bl.a. en bättre stötupptagande funktion vid kollisioner och mera ultrahöghållfasthetsstål för att minska vikten.
Användningen av ultrahöghållfasthetsstål innebär att vissa delar kan göras tunnare, men fortfarande behålla samma höga grad av hållfasthet. Detta leder till betydande besparingar i vikt. Att t.ex. minska vikten på stötfångarnas balkar är särskilt viktigt eftersom de är integrerade i karossen långt bort från bilens centrala tyngdpunkt och därför avsevärt påverkar köregenskaper och bilens respons. Balkarna måste även vara starka för att kunna ge ett tillräckligt krockskydd. Av bl.a. dessa orsaker har en metod för att kunna massproducera delar med starkare – och samtidigt lättare – stål varit hett eftertraktat.
Men starkare material är mindre eftergivligt och absorberar därför mindre energi vid en kollision. För att lösa detta problem har Mazdas ingenjörer gjort omfattande tester av hur en stötfångare deformeras vid en kollision och utifrån denna forskning utformat en ny design, som absorberar energin mer effektivt. Dessutom, för att vara säkra på att stötfångarna i nya CX-5 verkligen ger maximal säkerhet, har Mazda samarbetat med Futaba Kogyo Co., Ltd. för att optimera svetstekniken och för att skapa en så tillförlitlig tillverkningsprocess som möjligt.