Autoliv introducerar nästa generations säkerhetssystem
Elektronisk styrning av bromsarna ingår i flera aktiva bilsäkerhetssystem, t ex anti-sladdsystem, låsningsfria ABS-bromsar och anti-spinnsystem. Enbart anti-sladdsystemen beräknas kunna minska antalet krockar med dödlig utgång med 43 procent i USA enligt de amerikanska försäkringsbolagens institut för trafiksäkerhet, och antalet dödliga singelolyckor och rollover-olyckor med 56 procent respektive 80 procent.
2008 introducerade Autoliv världens första integrerade säkerhetselektronik för både aktiva och passiva bilsäkerhetssystem. Sensorerna till anti-sladdsystemet placerades då i elektroniken som styr krockkuddarna och bilens övriga passiva säkerhetssystem.
-Nu har vi tagit ledningen även i nästa fas i trenden att integrerar passiv och aktiv bilsäkerhet, förklarar Autolivs VD och koncernchef Jan Carlson.
-Denna gång har vi inte bara integrerat sensorerna från antisladd-systemet utan även själva logiken och mjukvaran som styr bromsarna, förklarar Jan Carlson.
-Därigenom har vi skapat en gemensam styrenhet för de båda viktigaste livräddande systemen i moderna bilar: anti-sladdsystemet och krockkuddarna. Den här lösningen kan väsentligt sänka biltillverkarnas kostnader för styrelektroniken. Samtidigt blir både bilens passiva och aktiva system effektivare genom att de får tillgång till information från varandras sensorer.
Detta är också ett viktigt steg mot en enda gemensam elektronisk styrenheter för bilens alla säkerhetssystem och sensorer, inklusive bilens radar och kameror. Med en enda sådan s k Safety Domain Controller kan informationen från radarsystemet och kamerorna, för dags- respektive mörkerkörning, användas för att förbättra både anti-sladdsystemet, rollover-skyddet och skyddet från krockkuddarna och de andra passiva säkerhetssystemen.
-Detta tekniska genombrott är därför ett viktigt led i vår olycksförebyggande strategi, avslutar Autolivs koncernchef.