23948sdkhjf

Saab:s återförsäljare och kunder välkomnar nya beskedet om Saabs framtid

Beskedet om att kinesiska Pang Da och Youngman ska förvärva samtliga aktier i Saab Automobile AB välkomnas av Saab:s 45 svenska återförsäljare.

– Vi är positivt inställda till beskedet rörande Saab:s framtid som biltillverkare, och framför allt är vi mycket positivt inställda till de nya ägarna och deras industriella som affärsmässiga bakgrund, säger Peter Hallberg, VD för Saab/GM-handlarnas förening som är en intressesammanslutning av 45 återförsäljare.

Enligt Peter Hallberg märktes beskedet av redan kring lunchtid i många Saab-handlares bilhallar.

– Både nya och begagnade Saabar efterfrågades, vilket naturligtvis känns skönt för de hårt prövade återförsäljarna som nu kan se ljus i tunneln, berättar Hallberg.

Precis som underleverantörsledet har återförsäljarna valt att ställa sig bakom Saab, visat sin lojalitet, under den ovissa tiden.

– Kedjan från underleverantör via bilfabrik till lokal distributör och servicegivare är mycket tajt, alla är beroende av varandra, sitter i samma bil, säger Peter Hallberg och påpekar att nu börjar resan tillbaka för varumärket på bilmarknaden.

– Nu hoppas vi att tillverkning kommer igång igen så fort som möjligt, så att återförsäljarna och deras kunder får tillgång till bilar. Vi har ännu inte fått något besked om när tillverkningen beräknas att komma igång igen. Men vi hoppas på en snabb produktionsstart.

Saabs problem har haft konsekvenser inom både återförsäljar- och verkstadsled. Några återförsäljare har valt att säga upp märket eller ställt det i standby-läge i sina bilhallar. För verkstäder har det förekommit viss reservdelsbrist.

– Verkstaden har varit viktig för återförsäljarna när det inte funnits några bilar att sälja, det är tack vare den och de lojala Saab-ägarna som de klarat av att övervintra, förklarar Peter Hallberg.

Han är noga med att påpeka att det hela tiden har funnits en omfattande och mycket bra dialog mellan Saab:s marknads- och försäljningsorganisation och återförsäljarledet.

– Tillsammans kan vi blicka framåt – vi har flera spännande modeller i pipelinen, avslutar Peter Hallberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063