Förvärv förändrar eftermarknaden
Två stora kedjor går ihop, men ska fortsätta jobba vidare under respektive namn. Det är väl bra för då borde ju inte konkurrensen förändras allt för mycket.
Men Mekonomens vd Håkan Lundstedt talar emot den ekonomiska verkligheten när han säger: ”Inte minst möjliggör förvärvet att vi kan hålla en ännu attraktivare prisbild till konsumenter i framtiden.”
Att affären är bra för både Mekonomens och Mecas medarbetare och ägare är säkert sant, men för kunderna?
När verksamheter koncentreras till exempel genom samman-slagningar, så leder det ju sällan till prissänkningar, snarare tvärtom.
Om vi ska citera Karl Marx så skrev han på 1800-talet om kapitalismens tendens att sträva efter monopol. Alltså i konkurrensens logik ingick att stora blev större. Till slut finns bara en eller flera aktörer kvar och då upphör konkurrensen och monopol eller oligopol uppstår. Utan jämförelse i övrigt kan man ju säga att ju fler företag som tillhandahåller produkter eller tjänster inom ett och samma område, ju större konkurrens. Och ju större konkurrens, ju större möjligheter att priserna hålls i schack.
Därav följer, ju färre aktörer desto större chans att dessa aktörer kan göra lite som dom vill med priserna eftersom det finns så som levererar inom det aktuella området.
Nu skapar ju som tur är Mekonomen inte något monopol, men visst kan det finnas en oro i branschen när en enda aktörer växer sig allt större och starkare.
Vi har under åren faktiskt sett att aktörer i motorbranschen köpt upp så många konkurrenter att man blivit dominerande och därmed också kunnat sätta de priser man själva vill.
Men den svenska motorbranschen består ju inte bara av Mekonomen och Meca, utan det finns gott om både mindre och större företag inom eftermarknaden. Med rätt taktik kan kanske även de bli vinnare på en sådan här affär. Det får väl den fortsatta utvecklingen visa.
Olle Holm