23948sdkhjf

Volkswagen överträffar förra årets resultat redan efter nio månader

Volkswagen-koncernen har tjänat mer pengar under årets första nio månader än under hela fjolåret. Rörelseresultatet har till september ökat till 9 miljarder euro, jämfört med 7,14 miljarder euro för helåret 2010.

- Vårt fina resultat visar på styrkan och stabiliteten i vår strategi. Vi fortsätter att lansera spännande modeller under de kommande månaderna och ökar därmed koncernens starka position på den globala marknaden, sade koncernchefen Martin Winterkorn vid presentationen av kvartalssiffrorna.

Jämfört med perioden januari - september förra året, har Volkswagen-koncernen ökat sina leveranser med 14,1 procent till 6,2 miljoner fordon.

Den globala marknadsandelen klättrade till 12,4 procent, jämfört med 11,6 procent för samma period förra året. Försäljningsintäkterna ökade med 25,6 procent till 116,3 miljarder euro under årets första nio månader. Rörelseresultatet ökade med 86 procent till 9 miljarder euro.

Försäljningsresultatet för koncernens alla märken ökade under årets första nio månader, med fortsatt tillväxt i så gott som alla regioner. Det är en avsevärt bättre utveckling än den globala trenden. Koncernens totala försäljningssiffror steg med 16 procent till 6,2 miljoner fordon.

På den svenska marknaden ökade Volkswagen Group Sverige sina registreringar med 15 procent till 64 728 personbilar under perioden januari-oktober (56 113 jan-okt 2010), och ökade även sin marknadsandel till 25,6 procent (24,1 procent). Vad gäller de lätta transportbilarna registrerade man in 1199 fordon (920), vilket är en andel på 30,3 procent (30,0 procent).

Volkswagen Personbilar sålde 3,3 miljoner bilar (2,8 miljoner) världen över under årets första nio månader. Det motsvarar en ökning på 16,7 procent jämfört med samma period förra året. Rörelseresultatet förbättrades med 1,7 miljarder euro till 3,3 miljarder.

Det har varit extra stor efterfrågan på Polo, Golf, Tiguan, Touareg, Jetta, Passat Variant, Touran och Sharan.

Audi ökande sin försäljning med 17,8 procent till 1,1 miljoner bilar (1 miljon). Rörelseresultatet ökade med 74,4 procent till 4 miljarder euro. Audi-modellerna Q5 och Q7 ökade mest, men även nya A1, A7 Sportback och Audi A8 har fått bra respons från kunderna.

Skoda noterade en 19,9 procentig försäljningsökning till 511 000 bilar (426 000). Alla märkets modeller bidrog till ökningen. Rörelseresultatet ökade med 261 miljoner euro till 575 miljoner euro.

SEAT hade en försäljningsökning med 2,7 procent under perioden till 267 000 bilar (260 000). Rörelseresultatet minskade till 101 miljoner euro, jämfört med 218 miljoner under samma period 2010.

Volkswagen Transportbilar gynnades av fortsatt hög efterfrågan under årets första nio månader. Försäljningen ökade med 32,4 procent till 328 000 bilar (248 000). Rörelseresultatet mer än fördubblades; 328 miljoner euro, jämfört med 142 miljoner mellan januari och september i fjol.

-Vi är på rätt väg i vår strävan att bli världens ledande biltillverkare 2018, både ur ett ekonomiskt och ekologiskt perspektiv. Vi förväntar oss högre försäljningsintäkter och ett ökat rörelseresultat under 2011, jämfört med förra året. Vi förväntar oss även en leveransökning, men på grund av den rådande ekonomiska osäkerheten fortsätter vi att bevaka utvecklingen av den globala fordonsindustrin väldigt noga, fortsätter Winterkorn.

Den ansträngda skuldsituationen i vissa euro-länder och avslutade stödprogram kommer att ha en negativ inverkan på efterfrågan av nya bilar på många västeuropeiska marknader under fjärde kvartalet.

Däremot förväntas registreringssiffrorna öka i Central- och Östeuropa liksom i Nord- och Sydamerika. Även den positiva trenden i Kina och Indien förväntas hålla i sig. Den globala efterfrågan förväntas som helhet överträffa nivån för 2010.

Enligt Winterkorn är koncernens konkurrensfördelar en unik märkesflora och en stadig ökning i de viktigaste regionerna.

- Vår expertis inom design och teknologi gör att vi kan erbjuda en attraktiv och miljöanpassad produktportfölj som tillmötesgår våra kunders behov över hela världen, avslutar Winterkorn.

Samtidigt betonar Winterkorn att framgång och storlek inte är självändamål för Volkswagen-koncernen. De avgörande faktorerna är global kundnöjdhet, motiverade medarbetare och förmågan att driva processen framåt med relevant teknologi.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063