EU:s nya däckmärkning revolutionerar däckköpet
Som ett resultat av den nya EU-lagstiftningen som träder i kraft i november 2012 kommer konsumenter som köper däck hos återförsäljare upptäcka att däck med en standardiserad märkning har ökat. Däckmärkningen ska innehålla information om hur däcket presterar på de tre viktiga områdena rullmotstånd, våtgrepp och externt däckljud . Alla däck till personbilar, lätta och tyngre lastbilar som produceras från och med den första juli 2012 måste ha den här prestandadeklarationen när de säljs och alla däck till personbilar och lätta lastbilar kommer att vara fysiskt märkta med ett klistermärke där den här informationen visas. Goodyear Dunlop är övertygade att det här kommer att öka intresset och kunskapen om däck samt hjälpa konsumenter och fordonsflotteägare att lägga större vikt på prestanda vid köp av däck.
– Den nya EU-däckmärkningen kommer att förändra hur däck säljs och köps. Den tydliggör hur viktiga däck är för vägsäkerhet och vilka kvalitetsfördelar som märkesdäck har. Vi utbildar våra affärspartners i hur märkningen kan hjälpa dem att guida konsumenter till att köpa säkrare och mer miljövänliga däck. För däcktillverkare som Goodyear Dunlop med premiumprodukter av hög kvalitet är den nya däckmärkningen fördelaktig eftersom den ger objektiv och jämförbar information om däckens prestanda, säger Arthur de Bok, koncernchef på Goodyear Dunlop EMEA.
Varje typ av däck och varje storlek kommer att betygsättas och det är däcktillverkarna själva som utför testerna och certifierar däcken. Inom Goodyear Dunlop arbetar mer än 270 testförare, testingenjörer och tekniker i full fart med att samla in data från mer än 10 000 olika typer och storlekar av däck till passagerarbilar och lastbilar i enlighet med den EU-godkända testmetodiken.
– De tre testkriterierna som ingår i däckmärkningen finns redan med i de 50 prestandakriterier som vi utvärderar i det omfattande testprogram som vi genomför för varje ny produkt. Den nya däckmärkningen gör inte att vi behöver lägga till nya testområden men den kräver kompletterande certifieringar och graderingar enligt de specifika testmetoderna som EU har enats om, förklarar Emmanuel Robinet, chef för Goodyear Dunlops avdelning för däckutvärdering.