Hyundai ökar mest enligt statistikbasen Ynnor Bil 90
Med Ynnor Bil 90 kan man följa bilförsäljningen mer än bara månadsvis och därigenom dämpa effekten av tillfälliga fluktuationer, exempelvis stora leveranser till enstaka kunder, samtidigt som man nu kan se vilka det faktiskt är som köper bilarna, företag eller privatpersoner.
Sammantaget för de senaste tre månaderna, augusti-oktober, är däremot topp fem-listan för företagsbilar intakt:
Volvo, 7 766 bilar (+12procent) VW, 5 057 (+25,8procent) Audi, 1 821 (-0,4procent) BMW, 1 581 (+12,8procent) Ford, 1 185 (+4,6procent)
Men störst ökning har två sydkoreanska syskon. Hyundai, med nya familjekombin i40 som ökar 45,8 procent och är på elfte plats. Kia steg med 36,1 procent och är på nionde plats.
Även Citroën och Mercedes noterar stora ökningar, +25,7procent respektive +20,1procent.
Djupast i botten sitter Saab på 20:e plats med Mazda, Honda, Mitsubishi och Subaru framför sig.
Ser man enbart till i oktober har Skoda tagit ett rejält skutt och är på femteplats (429 bilar). Ford petas ned till sjunde eftersom Kia har smugit in på sjätteplatsen.
På privatmarknaden de senaste 90 dagarna ser topplistan ut så här:
Volvo, 3 418 bilar, +7,1procent Kia, 2 576, +16,5procent Volkswagen, 2 395, +5,9procent Renault, 1 634, -0,8procent Toyota, 1 578, -41,7procent
Sett enbart till oktober är VW förbi Kia på andraplatsen, Toyota är på fjärdeplats och Skoda har klättrat även här till femteplats.