Tyst bil får ljudlig nyhet
– Nu laddar vi upp med en ny utvecklad version av i-MiEV, där man både kan fjärrstyra laddningen och vilken temperatur man vill ha i bilen innan man ska köra. Tillsammans med de goda erfarenheter från alla som provkört våra elbilar i Sverige och att vi blivit utvalda i elbilsupphandlingen ser vi med spänning fram mot nästa år, säger Thomas Holm, vd för Mitsubishi Motors i Sverige.
Eftersom elbilen är nästintill ljudlös vid körning, utrustas den nu med ett akustiskt varningsljud, som gör att fotgängare lättare ska uppmärksamma bilen. Systemet heter AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) och aktiveras i hastigheter upp till35 kilometeri timmen.
Fjärrkontroll styr klimatanläggning och laddning Med i-MiEV:s nya fjärrstyrningssystem kan klimatanläggningen startas redan när bilen laddas, vilket ger en behagligare kupétemperatur och sparar el till körningen. Luftkonditioneringen och kupévärmen kan både sättas på och stängas av via fjärrkontrollen. Genom en programmerbar timer går det också att styra laddningen, så batteriet kan laddas när elen är som billigast. På fjärrkontrollen finns också en batterinivåindikator.
Förutom fjärrstyrningssystemet är nya i-MiEV utrustad med en ny interiör, ny instrumentpanel, ny klädsel, integrerad cd/radio med USB-ingång och eluppvärmt passagerarsäte.
Ur säkerhetssynpunkt är i-MiEV utrustad med det mesta, som krockkuddar fram, sidokrockkuddar, sidokrockgardiner, bältespåminnare fram och bak, antisladd och antispinnsystem, panikbromsassistans och ABS-bromsar.
Fakta om i-MiEV I-MiEV är den första fyrsitsiga elbilen som serietillverkas i större skala. Den drivs enbart av el genom lithium-jonbatterier. Bilen är nästan ljudlös och kan köras upp till cirka 15 mil på en laddning. Elmotorn har 67 hästkrafter och bilens toppfart är130 kilometeri timmen.