Ny konstruktion av lättviktsdifferentialer
Istället för att använda konventionella differential pinioner har lättviktsdifferentialen kugghjul, som en planetväxel i ett skikt liksom de som används i automatväxellådor. Detta innebär att det nödvändiga utrymmet och vikten kunnat reduceras betydligt och att det potentiella vridmomentskapaciteten kan öka markant.
-Lättvikts- eller kugghjulsdifferential har enorma fördelar , förklarar Dr Thomas Smetana, Head of Advanced Transmission Business Unit. –Vi sparar upp till 30 procent vikt jämfört med klassisk växeldifferential samtidigt som den nya designen ger 70 procent mer utrymme. Detta betyder en reduktion av massavikten med 3 kg per differential och ger samtidigt 90 mm extra utrymme i transmissionen. Lättviktsdifferentialen är därigenom ett svar på utmaningen att öka motoreffektiviteten och utrymmesbesparingen i transmissionen. Den skapar mera utrymme för dubbelkopplingar t. ex större eller andra transmissionsöverföringar. Liksom för elektroniska komponenter för moderna hybridlösningar.
-Den förminskade designen möjliggör också användning av de nya lagerkoncept med optimerad friktion och medför märkbar reduktion av bränslekonsumtionen och CO2 utsläpp, säger Norbert Indlekofer styrelsemedlem i Schaeffler Group Automotive och ansvarig för affärsområdet Transmission och Chassisystem.
Dessutom är lättviktsdifferentialen en nyckelkomponent i den innovativa eDifferential-utformningen förutom att den ger utrymme för hybridmoduler.Denna komponent kombinerar elektrisk drivning med möjlighet att kontrollera drivkraften individuellt i varje hjul.Den aktiva elektriska differentialen ger en märkbart förbättrad kraftfördelning när man kör på underlag med varierande friktion.
Den påverkar också styrfunktionen. Kraftdistributionen fördelas mellan höger och vänster drivhjul, vilket förbättrar drivningsdynamiken samt ökar säkerhet och komfort. Om eDifferentialen används på båda axlarna uppstår en längsgående distribution av drivkraften.Det är också möjligt att påverka drivdynamiken s egenskaper genom selektiv kraftfördelning istället för bromsintervention med kraftreduktion, vilket blir fallet med ESP. Den lösning som presenteras i Schaefflers konceptfordon ActiveDrive visar utvecklingen av sådana elektriska komponenteri ett fordonsdrivsystem.
visas vägen för nya elektriska lösningar i fordonsdrivsystem.