23948sdkhjf

Swedol utmanar eftermarknaden - börjar sälja reservdelar

Nu ökar konkurrensen på eftermarknaden. Swedol, med butiker, postorder och e-handel, kommer under fjärde kvartalet introducera en ny avdelning i butikerna med fordonsreservdelar.

-Vi kan då erbjuda mer produkter till våra nuvarande kunder samt till nya kunder som tidigare saknat bil- och lastbilsreservdelar i vårt sortiment. Vi blir nu en komplett leverantör på reservdelar och verktyg till exempelvis bilverkstäder som vi tidigare huvudsakligen kunnat erbjuda verkstadsutrustning, säger Markku Piippo, vd för Swedol.

Ett led i Swedols strategi att öka försäljningen har historiskt varit att
utveckla sortimentet genom en ständig förbättring av produkterbjudandet. Satsningen på eftermarknaden ingår i den strategin.

Enligt den senaste delårrapporten visade Swedol en stabil utveckling under det tredje kvartalet, i linje med första halvåret, med en fortsatt stark tillväxt i butikerna på 16,3 procent. Distanshandeln minskade med 2,1 procent under samma period, vilket gav en sammanlagd tillväxt på 13,9 procent.
-Bedömningen är att vi fortsätter förbättra vår marknadsposition tack
vare att våra jämförbara butiker ökade sin försäljning med 12,1 procent under perioden, kommenterar Markku Piippo.
Swedl har i Örebro centrallager på 16 000 kvadratmeter. Det är knutpunkten för en stor del av verksamheten och sysselsatte i slutet av 2010 totalt 50 medarbetare. Vid årsskiftet 2010 hade Swedol 33 butiker och ytterligare fem butiker kommer att öppnas under 2011. I butikerna arbetade i slutet av 2010 totalt 249 medarbetare. Swedol satsar nu också stort på den norska marknaden. Swedol är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börs i Stockholm (small cap).

Olle Holm
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065