23948sdkhjf

Världsunikt samarbete fordonsindustri-myndigheter

Svensk fordonsindustri och svenska myndigheter ligger långt framme när det gäller FFI - Fordonsstrategisk Forskning och Innovation...
Svensk fordonsindustri och svenska myndigheter ligger långt framme när det gäller FFI - Fordonsstrategisk Forskning och Innovation. Det framkom när FFI presenterades på en konferens på Lindholmen Science Park i Göteborg. Konferensen hade samlat 400 deltagare och visade på det stora intresse som finns för fordonssektorn.

På konferensen presenterades en rad projekt bland annat konstaterades att framtidens bil är lätt och tillverkas miljöneutralt med ökad produktivitet, den automatbromsar vid fara för kollision med mötande trafik och tar till sig information om halt väglag och bilköer i realtid via ny teknik i infrastrukturen. Om 20 år ska det till exempelfinnas transportkorridorer där fordon kan köra automatiskt i långa eldrivna konvojer.

Fordonsindustrin och ansvariga myndigheter i Sverige har ett världsunikt samarbete där de tagit fram färdplaner som visar hur de högt uppställda målen inom klimat och trafiksäkerhet ska nås samt hur bilindustrins konkurrenskraft ska stärkas.

På konferensen presenterades även förväntade resultat i form av mindre fossilberoende, högre trafiksäkerhet och effektivare nyttjande av fordon och infrastruktur.

Gemensamma färdplaner har tagits fram inom områdena Energi och Miljö, Fordons- och trafiksäkerhet, Hållbar produktionsteknik samt Transporteffektivitet. De innehåller tre milstolpar på väg till de långsiktiga målen. En färdplan för det svenska innovationssystemet för fordonsindustrin som behandlar strategiska frågor som berör såväl teknik som regler och lagar har också tagits fram.

”Det blir lättare att styra mot ett långsiktigt hållbart transportsystem eftersom de framtagna färdplanerna har fokus både på utfasning av fossila drivmedel och utveckling av energieffektivare fordon”, konstaterade Anders Lewald, enhetschef på Energimyndigheten vid konferensen.

Bland färdplanernas milstolpar finns, 2015 – Nära noll omkomna och allvarligt skadade i trafiken. Fordon kan automatbromsa vid fara för kollision med mötande trafik, oskyddade trafikanter eller te x en älg. Effektivare förbränningsmotorer och kraftöverföring. Effektiv flexibel produktion, tillverkning av nya drivlinor i samma produktionssystem. 15 procent av transporterna är sammodala, 2020 – Elbilar, vissa med extramotor för längre körsträckor. Hybridteknik mer allmänt i tunga fordon. Överföring av realtidsinformation mellan fordon och infrastruktur för att t ex varna för halka eller oförutsedda hinder. Introduktion av nya lättviktsmaterial samt 50 procent ökad produktivitet i tillverkningen. Sammodala transporter ger 25 procent energieffektivare godstransporter och 2025 – Elbilar med längre körsträckor och direktladdning av el från väg. Fordon kan bromsa och styra undan även i höga hastigheter för att undvika kollision, målsättningen är noll omkomna och allvarligt skadade. Miljöneutrala processer med 65 procent lägre miljöpåverkan i tillverkningen. Transportkorridorer där fordon kan köras automatiskt i långa konvojer.

Trafikverket jobbar mot högt ställda miljö- och trafiksäkerhetsmål och en framgångsfaktor är ett effektivt samarbete med aktörer inom transportsystemet. FFI-programmet är ett bra exempel på ett sådant samarbete, förklarade Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063