Provkörda: En ny B-klass och en ny M-klass
Det går bra för Mercedes-Benz på den svenska marknaden. Redan i oktober passerades fjolårets försäljningssiffra på 10 494 bilar. Tidigare i höstas tog också Mercedes-Benz hem den så kallade generalagentenkäten som visar hur nöjda återförsäljarna är med sin generalagent.
-Vi satsar förstås vidare på att bli ännu bättre och sälja fler bilar. Vi har ett mycket starkt bilprogram, som nu blir ännu starkare genom att vi introducerar nya B-klass och nya M-klass, två bilar med den absolut senaste tekniken och med ett mycket stort intresse redan innan de börjat säljas, säger Johan Olsson, försäljningsansvarig för Mercedes-Benz i Sverige.
Motor-Magasinet har fått en första provkörning av de två nya modellerna. Nya B-Klass är helt ny från grunden. Det är den första modellen byggd på den nya, framhjulsdrivna bottenplatta som en rad nya Mercedes-modeller kommer att baseras på under kommande år. Nya B-Klass är förberedd för nya, alternativa bränslen. Golvet är förberett så att det finns utrymme, Energy Space, avsett för exempelvis en bränslecell, batterier och/eller gastankar. Gasdrift eller NGT har blivit populärt på B-klass inte minst för taxi. Nya B-klass med NGT kommer dock inte förrän om något år. Men som alternativ finns det mycket snåla dieselmotorer.
Lite av en revolution får man väl beteckna det som att tanklocket, som av tradition på Mercedes-Benz alltid suttit på höger sida, nu flyttas till vänster bakflygel. Det beror helt på de viktiga asiatiska marknaderna där man ”kräver” tanklock på vänster sida.
Motor-Magasinet har provkört en diesel på 1,8 l som i B180 CDI ger 80 kW/109 hk resp. 250 Nm från 1 400 v/min.Perfekt avpassat för bilen med manuell, sexväxlad låda. Förbrukningen ligger på 4,6-4,4 l/100 km blandad körning. Mercedes har utvecklat nya drivlinor med motorer avsedd både för längs- och tvärmontering. En ny bensinmotorfamilj (M 270) sitter på tvären i nya B-Klass. Den har 1,6 liters cylindervolym, direktinsprutning och turbo. I Mercedes B 180 ger den 90 kiloWatt/122 hästkrafter respektive 200 Newtonmeter maximalt vridmoment. Motsvarande siffror i B 200 är 115 kW/156 hk och 250 Nm från 1 250 varv per minut. Dieselmotorfamiljen (OM 651) är i nya B-Klass den på 1,8 l samt B 200 CDI där motorn ger 100 kW/136 hk och 300 Nm från 1 600 v/min.. I de nya drivlinorna ingår den av Mercedes-Benz utvecklade 7G-DCT med dubbelkoppling alternativt den manuella växellådan.
Nya B-klass har blivit större och fått en ny design med lite mjukare linjer på karossen. Komfort och körkänsla får toppbetyg. Nu får också B-klass ett radarbaserat anti-kollisionssystem (Collision Preventions Assist, CPA), som varnar föraren med ljus och/eller ljud när vederbörande kommer för nära ett hinder. När bromspedalen trampas ned har bromssystemet anpassats för effektivast möjliga bromskraftfördelning. Anti-kollionssystemet har inte bara utvecklats för tätortstrafik, utan fungerar i olika hastighetsområden. En miljöklassad B 180 CDI, utrustad och anpassad till de svenska tjänstebilsreglerna kostar 249 900 kr.
Den andra höstnyheten är nya M-klass. Det är tredje generationen av denna modell som Mercedes-Benz Sverige räknar med att sälja 400 av nästa år. Modellen tillverkas parallellt med R-Klass och GL i Mercedes-Benz amerikanska fabrik i Tuscalosa, Alabama. Den nya versionen kännetecknas av märkbart bränsleeffektivare motorer. Mercedes ML 250 BlueTEC (introduktion i början av 2012) är en fyrcylindrig modell riktigt låg förbrukning, 6,5-6,0 l/100 km. Mycket arbete har lagts ned på att förbättra kör- och åkkomforten på väg och framkomligheten i terräng. Ett anti-krängsystem (Active Curve System) gör att suvkarossen inte kränger nämnvärt ens vid extrem kurvtagning. Inredningen har genomgått en rejäl uppfräschning med nya, exklusivare material, bättre stolar och bekvämare baksäte. Parallellt har 4MATIC ytterligare förfinats. Elektronik säkerställer att alltid det hjul med bäst grepp får fäste i underlaget och vid landsvägskörning fördelas drivkraften för bästa balans. Till nya M-Klass finns de system för aktiv och passiv säkerhet som successivt införts på Mercedes-Benz. Motorprogrammet omfattar två dieslar, M 250 BlueTec 4Matic, M 350 BlueTec samt bensindrivna M 350 Blue Efficiency. Antalet hästkrafter är 204, 258 respektive 306. Till motorerna är kopplat den sjustegade automatlådan 7G-Tronic. Motor-Magasinet har provat 350 diesel, en riktigt stor bil med en mycket fin drivlina, bra väghållning och fin komfort. Priserna startar på 525 000 kronor.
Olle Holm