Inga dubbla premier för elbilar och laddhybrider
Regeringen beslutade i höstbudgeten att avsätta 200 miljoner kronor till den så kallade supermiljöbilspremien. Premien är på max 40 000 kronor. Bidraget gäller från och med 2012 till och med den 31 december 2014.
Exakt vilka regler som ska gälla för premien är inte klart ännu. Beredningen inom regeringskansliet har försenats, kunde Tjänstebilsfakta nyligen berätta. Den kommer dock att införas under 2012 och gälla retroaktivt från årsskiftet.
Regeringens mål har varit att de bilar som omfattas inte får släppa ut mer än 50 gram CO2/km och ska uppfylla de senaste avgaskraven (minst Euro 5). I praktiken betyder det elbilar och laddhybridbilar.
Tidigare i år blev även den så kallade Elbilsupphandlingen klar. Den sköttes av SKL (Sveriges kommuner och landsting) Kommentus Inköpscentral med stöd av statliga Energimyndigheten.
Ett antal bilar valdes ut i upphandlingen där nästan 300 organisationer (företag och offentlig sektor) deltog och anmälde intresse att köpa 1 250 elbilar de närmaste fyra åren. Statliga Energimyndigheten har utlovat 50 000 kronor i stöd till de 1 000 först tecknade köpeavtalen.
Det har därför spekulerats om dessa aktörer skulle kunna få både Energimyndighetens stöd och ytterligare 40 000 kronor i skattefinansierat bidrag för sina inköp.
Men det verkar som om regeringen vill sätta stopp för den idén. I ett presentationsmaterial från regeringskansliet kring framtida styrmedel för bilar och drivmedel, står tydligt om supermiljöbilspremien: ”kan ej kombineras med andra offentliga stöd”.
Regeringens utredare vill inte kommentera uppgiften eftersom ”beredning pågår” och regeringen fattar beslutet först i december, men bekräftar för Tjänstebilsfakta att detta har varit regeringens tydliga ambition.
– Det vore förstås det enda rimliga om stöden inte gick att kombinera. Annars kommer kommunerna och landstingen i elbilsupphandlingen att äta upp hela budgeten på 200 miljoner kronor för den redan magra supermiljöbilspremien, säger Ronny Svensson, vd på tjänstebilskonsulten Ynnor.
– Men för att få hållbar ekonomi i dessa elbilsköp hade man nog behövt de dubbla premierna, menar Ronny Svensson.
Bild: Öresundskraft