23948sdkhjf

I väntan på, vadå?

General Motors har sagt nej, men så lätt ger inte Victor Muller och hans kinesiska vapendragare upp. Man fortsätter kampen för att få GM att ändra sitt beslut och därmed rädda Saaab.

För drygt en månad sedan, när Victor Muller var sur på både rekonstruktören Guy Lofalk och kinesiska Pang Da och Youngman som inte uppfyllt sina löften, varnades för GM:s framtida agerande.

Muller förklarade frankt att om de kinesiska bolagen skulle ta över hela Saab det vill säga till 100 procent, så skulle GM definitivt sätta stopp för affären.

Efter nya förhandlingar syddes ändå en affär ihop där hela Saab blir kinesisktägt. Victor Muller verkade glad som en speleman över att ha blivit av med Saab och även om GM nämndes så verkade det inte vara något större hinder.

Det flesta verkar tro att förre ägaren till Saab bara funnits med på papperet utan egentligt inflytande. Inget kan vara mer fel, Saab kan helt enkelt inte bygga bilar utan att GM finns med. Pang Da och Youngman har naturligtvis varit medvetna om detta men spelat ett högt spel.

Fakta är att GM har ett företagshypotek i Saab Automobile värt 75 miljoner dollar. När Swedish Automobile/Spyker Cars köpte Saab fick GM preferensaktier för 326 miljoner dollar, drygt 2,1 miljarder kronor vilket kan ses som ett lån som ger utdelning i stället för ränta. När det gäller tekniken är GM en av Saabs största underleverantörer av bland annat av motorer. Den amerikanska bilkoncernen äger rättigheterna till 9-3, 9-5 och 9-4 X, sistnämnda byggs i en GM-fabrik i Mexiko och Saab köper dem styckvis. Så visst har GM fortfarande mycket att säga till om. Och varför skulle en stor affärsdrivande verksamhet släppa ifrån sig en massa teknik till konkurrenter. Det finns dock fortfarande alternativ, några hoppfulla andra inte. Stephan Lövgren på Göteborgs-Posten, som följt Saab-affären noga, har gjort en egen lista på alternativ: 1. GM:s nej är ett bergfast nej. Saabs pengar är slut. Guy Lofalk har inget annat val än att begära rekonstruktionen avslutad. Saab går i konkurs. 2. Youngman och Pang Da återvänder till förhandlingsbordet och låter även Victor Muller sätta sig där. Kineserna går med på att satsa tillräckligt kapital, med en ägarandel som inte är så stor att GM protesterar. 3. Victor Muller hittar en annan kapitalstark investerare. Med hjälp av ett kapitaltillskott i tiomiljardersklassen får man Saab på fötter och kan ta hjälp av Pang Da för att komma in och distribueras på den kinesiska marknaden. 4. GM får reda på att deras nej till det kinesiska köpet av Saab uppfattas som en ovänlig handling av de kinesiska myndigheterna, som ju faktiskt redan givit ett halvt löfte att godkänna affären. GM inser att det vore extremt otaktiskt att stoppa Saabaffären, eftersom de har så mycket annan verksamhet i Kina som kan försenas. 5. Pang Da och Youngman är så trötta på allt vad Saab och Victor Muller heter att de tar denna förevändning för att backa ur hela affären. GM:s problem är ur världen. Saab går i konkurs.

Vi får väl se vad det slutar med. Bråttom är det i alla fall.

Olle Holm
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078