Driftstörningar hos Tieto kan skapa förseningar hos Bilprovningen
Tieto, som är Bilprovningens IT-leverantör, gick igår, söndagen den 27 november, ut med ett pressmeddelande om att bolaget har stora driftstörningar på grund av ett omfattande hårdvarufel i ett av sina svenska datacenter.
Hela Bilprovningens verksamhet drabbas av driftstörningarna. Besiktningsteknikernas arbete bygger på åtkomsten till IT-systemen och att de med hjälp av handdatorer hämtar och registrerar information om fordonen.
Trots driftstörningarna kommer Bilprovningen att genomföra besiktningar enligt alla rutiner, men i och med att uppgifter måste dokumenteras manuellt med papper och penna kommer varje besiktning att ta längre tid vilket kan skapa förseningar med eventuella väntetider till följd.
Ta med registreringsbevis och besiktningsprotokoll
För att underlätta de tillfälligt uppkomna svårigheterna ber Bilprovningen kunderna att, om möjligt, ta med registreringsbevis och senaste besiktningsprotokoll för det fordon som ska besiktas.
Ej möjligt att boka tid
Driftstörningarna innebär också att tidsbokningen för närvarande inte är tillgänglig. Dock går det naturligtvis bra att kontakta Bilprovningens Kundtjänst på telefon 0771-600 800 om man har frågor.
Bilprovningens ledning beklagar den uppkomna situationen och ber om kundernas förståelse under tiden som Tieto arbetar för att avhjälpa felet. Förhoppningen är att funktionerna ska kunna återställas och återstartas så snart som möjligt.