23948sdkhjf

Opel Insignia får exklusiv dubbelturbo-teknik


Opel fortsätter att förbättra och förfina sitt mycket framgångsrika flaggskepp Insignia. Från och med januari 2012 toppas dieselprogrammet av en ny, kraftfull och samtidigt mycket effektiv BiTurbo-motor. CDTI-motorn på 2 liter ger inte bara 195 hk/143 kW och 400 Nm vridmoment; bränsleförbrukningen är så låg som 4,9 l/100 km och CO2-utsläppen bara 129 g/km. Det gör Insignia till en av de bränslesnålaste bilarna i mellanklassen.
Det sekventiella dubbelturbo-systemet med två laddsteg är höjdpunkten i den fyrcylindriga dieselmotorn med common rail-teknik. Tekniken har hittills bara funnits hos några få, dyrare märken, men nu gör Opel den tillgänglig för en bredare grupp bilköpare. Insignias nya motor 2.0 BiTurbo CDTI kan kombineras med antingen fram- eller fyrhjulsdrift och finns till alla karossvarianter. Den här modellen lanseras i Sverige i början av nästa år. Priset är inte fastställt ännu.
Under 2012 kommer fler nyheter i Insignia-programmet. Alla fyrhjulsdrivna varianter kan beställas med SuperSport-chassi och främre HiPerStrut-fjädring hämtad från Insignia OPC (Opel Performance Center), vilket vässar köregenskaperna ytterligare. Ett nytt, radarbaserat assistanssystem förstärker säkerheten ytterligare.
Den nya 2.0 BiTurbo CDTI-motorn på 195 hk/143 kW och ett maximalt vridmoment på 400 Nm är utvecklad för att ge livligt och reaktionssnabbt kraftflöde under acceleration. Insignia BiTurbo accelererar från 0 till 100 km/h på bara 8,7 sekunder och har en toppfart på 230 km/h. Förbrukning och utsläpp är samtidigt mycket låga. Sedanversionen med framhjulsdrift förbrukar bara 4,9 liter diesel per 100 km (motsvarande 129 g CO2/km). Alla versioner med manuell växellåda är utrustade med start-/stoppsystem som bidrar till att Insignia är en av de bränslesnålaste bilarna i mellanklassen.
– Bilar med den här effekt- och vridmomentnivån har oftast sexcylindriga dieselmotorer och runt tre liters cylindervolym. Med vår BiTurbo-teknik kan mindre motorer till och med ge högre effekt och samtidigt 30 procent lägre förbrukning och mindre utsläpp. Detta är ett mycket bra exempel på framgångsrik ”downsizing”, konstaterar Insignias utvecklingschef Volker Scharf.
I Insignias innovativa BiTurbo-system arbetar två turboladdare av olika storlek, antingen var för sig eller tillsammans. Bland sina konkurrenter är Opel ensamt om att erbjuda denna sofistikerade, sekventiella turboladdning i en mellanklassdiesel. Den mindre turboladdaren accelererar särskilt snabbt från lågt motorvarv. Det betyder kvick reaktion på gaspedalen, utan turbofördröjning. Redan från 1 500 varv per minut kan föraren utnyttja 350 Nm, det genomsnittliga vridmomentet bland kraftfulla mellanklassdieslar.
I mellanregistret arbetar båda turboladdarna tillsammans. Den större laddaren ”förkomprimerar” insugsluften innan den fullständigt komprimeras i den mindre laddaren. En bypass-ventil kontrollerar kontinuerligt att en del av avgaserna leds till den större turboladdaren, som tar över hela jobbet från cirka 3 000 varv per minut. Då strömmar alla avgaser direkt till den större turboladdaren, så att kraftflödet behålls också vid högre fart.
Vid utvecklingen av BiTurbo-motorn var snabb uppbyggnad av laddlufttryck vid lågt varvtal i centrum, liksom snabb gasrespons i mellanregistret. Luftmängden till motorn anpassas efter varvtalet och de två olika stora turboladdarnas behov. Vid låga varvtal styr en liten extra vattenkyld laddluftkylare (intercooler), som enbart arbetar tillsammans med den mindre turboladdaren, den lilla mängden luft direkt till förbränningskammaren. I mellanregistret kopplas den större och mer kraftfulla turboladdaren in allt mer. Dess större luftflöde kyls av den större, konventionella laddluftkylaren. Opel är det första bilmärket som använder detta system med dubbla kylare.
Opel har ytterligare optimerat motoreffektiviteten genom sin innovativa teknik Cleantech, som elektroniskt kontrollerar förbränningsprocessen. Glödstiften är försedda med sensorer som mäter bränsletrycket 130 000 gånger i minuten och kontrollerar att motorn alltid kombinerar maximala prestanda, minimal bränsleförbrukning och minimala CO2-utsläpp. Tredje generationens Common Rail direktinsprutning kan arbeta med ett tryck på upp till
2 000 bar och leder bränslet till ytterst exakta, piezoelektriskt aktiverade spridare som klarar upp till åtta bränsleinjektioner per arbetstakt. Detta ger en exakt förbränning, med minimal ljud- och utsläppsnivå.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069