EU saknar helhetssyn på bilmarknaden
EU saknar fortfarande en helhetssyn på den europeiska fordons-branschen. Fokus hamnar alltför ofta på bilindustrins tillverkning och alldeles för sällan på eftermarknaden.
Det anser Figiefa ((Fédération Internationale des Grossistes Importateurs et Exportateurs en Fournitures Automobiles) dvs den europeiska organisationen för bileftermarknaden.
Nyligen kom CARS 21, EU:s enhet för den europeiska bilmarknaden, med en delårsrapport. Rapporten hade tagits fram av ”högnivågruppen” vid Cars 21, Figiefa välkomnar rapporten men noterar att det saknas en helhetssyn på bilmarknaden.
-Konkurrens, konkurrenskraft, säkerhet och miljöskydd måste säkerställas inte bara genom utveckling och tillverkning av fordon utan man måste få med hela kedjan av verksamheter, säger Figiefas ordförande Michel Vilatte.
Trots insikten om att 12 miljoner arbetstillfällen skapas genom hela värdekedjan, inklusive eftermarknaden, finns det föga hänsyn i rapporten till detta, konstaterar Figiefa.
Organisationen efterlyser nu en helhetssyn i den andra delen av Cars 21-processen under 2012, vilket bör innefatta ett ökat fokus på eftermarknadens serviceaktiviteter och deras bidrag till en hållbar utveckling av bilindustrin. En effektiv och fungerande eftermarknad kan garantera konkurrenskraftiga underhålls- och reparationskostnader för konsumenterna. De därav följande konsekvenserna inom miljöprestanda och säkerhet för fordonsindustrins produkter har uppenbara fördelar för den europeiska ekonomin och samhället som helhet.
Cars 21 belyser ett antal tekniska framsteg som kommer att få positiva konsekvenser för att förbereda morgondagens mobila lösningar. Viktiga nya tekniska framsteg som t.ex. nödsamtalsystemet eCall bör hanteras i nästa fas. Mot bakgrund av detta uppmanar Figiefa att konkreta åtgärder vidtas för att säkerställa konsumenternas fria val, rättvis konkurrens och därmed en öppen marknad för fordons telematiktjänster och samt rättvis tillgång till teknisk information.
Olle Holm