Batterierna "säkras" i Chevrolet Volt
General Motors inför förbättringar av fordonskonstruktionen och batteriets kylsystem till Chevrolet Volt för att ytterligare skydda batteriet från risken av att en elektrisk brand uppstår dagar eller veckor efter en allvarlig krock.
Förändringarna kommer som svar på National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) utredning för att förbättra säkerheten kring batteriet efter en allvarlig krock.
NHTSA påbörjade ett utvärderingsarbete den 25 november 2011 efter att ha krocktestat ett batteripaket i labbmiljö som resulterade i en elektrisk brand sex dagar senare. Testet utfördes för att återskapa att en läcka av kylvätska som uppstod i ett fullskaligt krocktest i maj förra året som resulterade i en elektrisk brand tre veckor efteråt.
Volt är utsedd till “Top Safety Pick” av Insurance Institute for Highway Safety, och har fått andra säkerhetsutmärkelser av oberoende organisationer. Under de första 11 månaderna av 2011 har Volt-ägare sammanlagt kört drygt 30 000 000 kilometer utan en enda liknade incident som de som inträffade i NHTSA’s tester.
- Volt har alltid varit säker att köra. Nu utför vi dessa åtgärder för att säkerställa att våra kunder är fullständigt trygga även dagar och veckor efter en allvarlig krock, sade Mary Barra, GM senior vice president of Global Product Development.
GM har tagit fram ett förbättringsprogram för att ytterligare skydda batterierna i Volt från risken att en elektrisk brand utvecklas dagar eller veckor efter en allvarlig sidokrock.
Förbättringarna består i att:
• Förstärka den existerade konstruktionen som skyddar batteripaketet vid en allvarlig sidokrock
• Sätta in en sensor i kylvätskebehållaren för batteriet som övervakar kylvätskenivån
• Sätta till ett system till kylvätskebehållaren som omöjliggör ett överfyllt kylvätskesystem
GM har genomfört fyra framgångsrika krocktester mellan 9 och 21 december med Volt efter att ha installerat dessa förbättringar.
- Dessa förbättringar löser de problem som orsakades vid allvarliga sidokrockar. Det är inga förändringar på batteripaketet. Vi har testat Volts batteripaket under mer än 285 000 timmar, eller 25 år i drift. Vi är lika säkra som vi alltid varit på att batteripaketet är bland de säkraste på marknaden, sade Barra.
Samtliga Voltkunder kommer att kontaktas då uppgraderingen finns tillgänglig att installera för deras bil. Från och med januarimånad finns förändringen i produktion på samtliga Volt som produceras.
Förändringarna kommer finnas tillgängliga för installation i samtliga redan tillverkade Volt, inklusive de som skeppats till Europa. Europeiska New Car Assessment Program (EuroNCAP) tilldelade Chevrolet Volt högsta säkerhetsbetyg, fem stjärnor i november 2011.
- Vi fokuserar på en sak; att göra rätt för våra kunder. Vi lever upp till vårt åtagande att se till att våra kunder är nöjda med sina köp. kommenterade GM North America President Mark Reuss.
Elektrifieringen av fordonsteknik är viktig för framtidens bilindustri. GM fortsätter att ha en ledande roll för att utveckla nödvändiga standarder vid exempelvis bärgning och återvinning av elektriska fordon med korrekt hantering av elektriska komponenter. GM kommer att bidra till att utveckla utbildningsmaterial som kan användas av dessa aktörer i framtiden.