Volkswagen E-Bugster – en eldriven Beetle
När bilsalongen i Detroit öppnar sina dörrar presenterar Volkswagen för första gången konceptbilen E-Bugster – en utsläppsfri Beetle som drivs av en 85 kW stark elmotor.
Nya Volkswagen Beetle, som lanseras i Sverige vecka 4 år 2012, är efterföljaren till en verklig bilikon. På North American International Auto Show (NAIAS) i Detroit, som pågår 9-22 januari, visar nu Volkswagen en helt eldriven Beetle. ”E-Bugster”, som konceptet kallas, är speciellt utvecklad för detta: en utsläppsfri tvåsitsig Beetle speedster med 85 kW effekt och 0 till 100 km/h på 10,9 sekunder.
Den centrala elmodulen i E-Bugster är en innovativ konstruktion och väger endast 80 kg. Den energi som används för att driva elmotorn lagras i ett litiumjonbatteri vars moduler ryms i ett platsbesparande utrymme bakom framsätena. Batteriet har en kapacitet på 28,3 kWh vilket ger en räckvidd på minst 180 km i stadsmiljö. Och även i ett enormt stort land som USA, är denna räckvidd tillräcklig för att majoriteten av alla pendlare ska kunna ta sig till och från sitt arbete. Genom att denna Volkswagen är begåvad med en snabbladdningsfunktion, är det möjligt att ladda batteriet på 35 minuter på avsedda laddningsstationer. Hemma kan batteriet i E-Bugster laddas via ett 120-voltsuttag som är det vanliga i Amerika (liksom i ett 230 V-uttag här i Europa). Kontakten till laddningskabeln sitter placerad under den vanliga ”tankluckan”, nära C-stolpen.
Tack vare nya ”Combined Charging Systems” – som tagits fram i samarbete med de tyska biltillverkarna Audi, BMW, Daimler, Porsche och Volkswagen samt med de amerikanska samarbetspartnerna Ford och General Motors/Opel – kan E-Bugster ”tankas” via ett gränssnitt som använder någon av de tillgängliga laddningsformerna. Möjliga alternativ:
• enfasladdning med växelström, och
• supersnabb likströmsladdning på el-laddningsstationer
Det här kommer att kräva att en ny, enhetlig branschstandard införs för laddningskontakter för kommande elbilar från samtliga tillverkare. Denna standardisering sträcker sig dessutom längre än till bara själva kontaktdonen: i ”Combined Charging System”, måste laddningsstyrningen och hela den elektriska uppbyggnaden klara alla olika laddningstyper. Det här kommer att sänka kostnaderna och förenkla införandet av eldriven fri rörlighet på det globala planet.
På en effektmätare kan man se exakt hur mycket energi som föraren för tillfället begär via ”elpedalen”. Bland instrumenten hittar vi även en räckviddsindikator och en display som visar batteriets laddningsnivå. Nytt i Beetle är också en mätare som visar hur mycket energi som återvinns. Det är bromsenergi som återvinns. Så fort föraren tar foten från gaspedalen och/eller bromsar, omvandlas rörelseenergi till elektricitet som förs till batteriet för lagring. Det här gör att E-Bugsters räckvidd förlängs.
Att starta upp en E-Bugster är en unik upplevelse – startknappen aktiverar inte bara drivsystemet utan sätter också igång en formidabel ljusshow. Först lyses interiören upp i ett vitt, och sedan blått ljus. Allt börjar med en ljuspuls på instrumentinsatsen. Därifrån sprider sig ljuset vidare som en tunn linje, inte mer än 1 mm bred, som löper in i dörravsatserna och snirklar sig runt luftinsläppen – en slags visualisering av att E-Bugster väcks till liv.