Nya Bubblan i gamla spår
Under ett par vackra sommardagar i juli 1948 kördes de fyra första Folkvagnarna upp genom Sverige. Från Helsingborg till den nyblivne importören Scania i Södertälje. När det var dags för ännu en nylansering av den klassiska bubblan tog Motor-Magasinet chansen att göra om den historiska resan.
text och bild klas skarin
Författaren Peter Haventon har i sin bok, Volkswagen 60 år i Sverige, samlat bilder och historier från VW-importörens första stapplande steg i Sverige. En import som började med en karavan med fyra småbilar och i dag har blivit den kraftigast växande bilimportören i landet – Volkswagen Group.
Men det var på morgonen den 14 juli 1948 som den lilla karavanen på fyra bilar anlände med färja till Helsingborg. Deras tyska förare hade kört dem ombord, slagit av motorerna och lämnat nycklarna till en man i en stor Lincoln. Därefter hade de åter gått iland och från Helsingör tagit tåget hem mot Tyskland.
På den svenska sidan stod fyra chaufförer från Scania-Vabis och väntade på de små oansenliga Folkvagnarna. Dessa fyra bilar skulle egentligen bara varit tre, så många hade man beställt och blivit lovade. Men fyra bilar blev det, och de var precis lika varandra, så när som på färgerna.
Under Motor-Magasinets resa, 63 år senare, står betydligt fler bilar uppställda på torget i Helsingborg. Vi anlände med flyg från Stockholm under gårdagen och startar vår resa mot Södertälje följande morgon. Bilarna är silverfärgade och finns bara med en kraftfull bensinmotor på 200 hk – betydligt fler än originalet på blygsamma 25 hästkrafter.
För våra historiska svenska förare började resan i Södertälje med tåg, säkert med viss spänning då detta var ett speciellt uppdrag. Scania-Vabis var på väg att börja importera ett nytt bilmärke, den tyska Volkswagen, som alla hade hört talas om men som nästan ingen hade sett. När bilarna kom av färjan kördes de vidare till Scania-Vabis-återförsäljaren Habil i Helsingborg där lokalpressen fick tillfälle att bekanta sig med den nya småbilen.
Det visade sig att den ena bilen var skadad vid ankomsten då en av de tyska chaufförerna törnat emot någonting på färjan. Höger strålkastare och skärm var skadade, men det fanns inte så mycket att göra åt detta.
Efter ATT denna spontana pressvisning snabbt genomförts gav sig de fyra bilarna slutligen norrut anförda av försäljningsdirektören Bertil Dymlings eleganta Lincoln Continental Coupé. Karavanen gjorde sedan ett tiominuters stopp i Örkelljunga för att köpa lemonad, ett stopp som även Motor-Magasinet upprepar i modern tid.
Fem nya bilar var inte precis vardagsmat i Skåne 1948 och tiderna verkar inte ha förändrats nämnvärt. Ett femtiotal personer finns på plats för att möta upp karavanen som nu anländer med ett tiotal nya Beetle. Lemonaden lyser med sin frånvaro i höstkylan men varmt kaffe smakar bättre.
Med vevgrammofonen i högsta hugg står Ronny Pålsson, tidigare reservdelsansvarig på Keland Bil AB, och visar upp en selektion med reservdelar. Han började sin bana som mekaniker redan 1960 innan han 48 år senare gick i pension. På tiden då det begav sig sålde Keland Bil mycket Volkswagen.
– Jag minns min allra första arbetsuppgift som var att skruva ihop takräcken till försäljning. Bagageutrymmet var litet på Folkvagnarna så bilägarna var tvungna att använda taket när de skulle ut och åka med familjen på semestern, säger Ronny Pålsson, omringad av journalister och åskådare som vill höra ett stycke svensk bilhistoria.
Keland Bil i Örkeljunga var synonymt med Volkswagen fram till 1980 och Ronny Pålsson har många minnen från tiden med Folkvagnarna.
– Vi sålde mycket av bilmodellen och det var mycket servicearbeten förknippat med motorn. Byte av lager, ventiler och styrningar efter bara 10 000 mil. Men det blev snabbt en folkbil då den var både billig och enkel att äga.
Våra fyra kompisar från förr tog god tid på sig med övernattning i Jönköping dit man anlände på eftermiddagen till ortens Scania-Vabis-återförsäljare Algot Larsson. Eftersom bilarna inte kunde stå under tak fick chaufförerna turas om att bevaka nykomlingarna. Alla bilarna hade fungerat problemfritt den första resdagen, och trots de ganska usla vägarna hade man inte ens drabbats av några punkteringar. Det gör inte vår moderna karavan heller och att hinna till Södertälje på en dag är inga problem då vår moderna Folkvagn går över 220 km/tim med sina 200 hk.
Vi passerar Markaryd där gamla Riksettan är ordentligt uppskyltad fram till Vaggeryd. Fortsätter på kustvägen mot Gränna för lunchstopp på Gyllene Uttern. Här står buffén uppdukad med fyra Folkvagnar ur Volkswagens bilsamling.
Därefter fortsätter vi på den slingriga kustvägen upp längs Vättern och Visingsö för att åter ansluta till motorväg i höjd med Ödeshög.
Våra anfädrar gjorde ett sista stopp i Norrköping för tankning innan de sent på eftermiddagen kunde visa upp de fyra bilarna för direktörerna på Scania-Vabis, naturligtvis extra spända på att få se de nya bilarna. VW-kontraktet i Wolfsburg hade undertecknats bara någon vecka tidigare och nu fick framtiden utvisa om märket hade några utvecklingsmöjligheter i Sverige?
Källa: Volkswagen 60 år i Sverige
Andra försöket för Volkswagen
Det var lite av en besvikelse när lanseringen av ”New Beetle” presenterades 1998 och sakta men säkert floppade. Men nu tar Volkswagen nya tag med ”The Beetle”, en kaxigare version som ska locka kunder i segmentet med livsstils-bilar.
”The Beetle” lanseras i Sverige med tre motoralternativ; TSI 105, 160 och 200, samtliga bensinare. Motor-Magasinet har provkört TSI 200 på slingriga landsvägar och första intrycket är en bil med en fantastisk rapp och skönsjungande motor som vi även hittar i Golf GTI. Tyvärr håller inte köregenskaperna jämna steg med ett chassi som ger en något okontrollerad och stötig fjädring. Men med sin hjulbredd känns den stabil rakt fram och vid kurvtagning.
Nya modellen är mer harmonisk i formerna och betydligt tuffare. Ett resultat av designchefen Walter de Silvas mål för bilen: Formge ett nytt original!
MEN Det är inte bara Folkvagnen som har nylansering i år för Volkswagen i Sverige. Även försäljningssiffrorna börjar närma sig historiska nivåer.
– Vi får gå tillbaka till 60-talet för att se liknande siffror för Volkswagen i Sverige, vi är inte riktigt där än men 1965 såldes det 46 000 bilar i landet, säger Sten Forsberg, chef för VW Sverige, som hoppas kunna öka försäljningen även nästa år med en rad nya modeller som Up, Passat Alltrack och CC.
Volkswagen har haft en uthållig tillväxt senaste åren, där även servicesidan har hunnit hänga med, och man tar nu positioner i flera segment.
Med nya Beetle hoppas man kunna ta positioner i segmentet för livsstilsbilar där Mini Cooper och Fiat 500 skördat framgångar alltför länge. Volkswagens bidrag är en storspelare historiskt som den tredje mest sålda bilen i världen. En uppföljare till originalet, som slutade säljas i Sverige 1975, kom i form av ”New Beetle” redan 1998 men såldes i knappt 3 200 exemplar fram till förra året.
Svensk premiär för helt nya Bubblan sker i slutet av denna månad.
Klas Skarin
Volkswagen Beetle TSI 200 DSG GT
Motor 4-cyl, direktinsprutad och turboladdad bensinmotor
Cylindervolym: 2,0 liter
Transmission 6-växlad dubbelkopplingslåda
Max effekt 200 hk
Max vridmoment 280 Nm vid 1 750-5 000 varv/min
Acceleration 7,5 sek (0-100 km/h)
Toppfart 223 km/h
Tjänstevikt 1 440 kg
Bränsleförbrukning Blandad: 7,7 liter/100 km
Koldioxidutsläpp 179 gram/km
Pris cirka 249 400 kronor