23948sdkhjf

Flera olika faktorer ledde till Saabs konkurs

Det är många olycksfåglar som kraxat om Saabs misslyckande genom de senaste decennierna. Så kallade experter har genom åren också kommit med inte sällan orealistiska förslag om hur krisen för biltillverkaren i Trollhättan skulle lösas. Men nu har det i alla fall kommit en vetenskaplig rapport om orsakerna till att Saab till slut gick i konkurs.

Det är Matthias Holweg, bilindustriforskare vid Chalmers och universitetet i Cambridge, som publicerat en rapport med rubriken ”Who killed Saab Automobile?” med underrubriken Obituary of an Automotive Icon, ungefär dödsruna över en ikon i bilvärlden.

Holweg och kollegan Nick Oliver har ingående studerat utvecklingen vid Saab och en av deras slutsatser är att en nyckelfaktor i Saabs misslyckande är att företaget aldrig integrerades tillräckligt med GM. Detta berodde på ett envist motstånd från Saabs sida, och en oförmåga hos GM att övervinna motståndet. Ledningen för Saab ska alltså ha stretat emot den dåvarande ägaren Generals Motors ambitioner för företaget.

Många är idag besvikna på GM men Holweg menar att skulden inte bör läggas enbart på dem. GM backade trots allt upp Saab under många år med stora förluster, säger han. Det var inte GM som knäckte Saab. Det var inte heller fackföreningarna, svenska staten eller Spyker som knäckte Saab. Misslyckandet beror på att Saab konkurrerades ut av framför allt Audi och BMW.

Saabs starka varumärke och mycket lojala kundbas räckte länge för att hålla företaget stabilt, om än litet. Men eftersom konkurrenterna hela tiden växte och tog marknadsandelar trängdes Saab till slut ut från marknaden, enligt rapporten.

Detta skulle ha kunnat undvikas om GM hade lyckats göra samma sak av Saab som Volkswagen gjorde av Audi, ett helt integrerat premiummärke med en klar och distinkt image. Om Saab hade fått ta del av GM:s skalfördelar fullt ut så hade det fått ekonomiskt utrymme att växa. Men de skilda kulturerna hos de två företagen skapade en friktion som gjorde att integrationen misslyckades.

Saabs motsträviga sätt att hålla fast vid sin självständighet var början till slutet. De fortsatte att vara ett litet oberoende företag, vilket gjorde det omöjligt för dem att växa, och till slut blev de utkonkurrerade, konstaterar Holweg. Men GM är förstås inte helt utan skuld. Enligt rapporten hanterade de Saab klumpigt och borde ha kämpat hårdare för att integrera företaget.

Matthias Holweg anser att Spykers försök att rädda Saab var naivt, Spyker tillförde inget nytt, varken pengar, partners eller idéer.

Nu blockerade ju GM en försäljning till kinesiska Pang Da och Youngman, något som inte förvånra någon med tanke på GM:s intressen på att skydda sin teknologi. Men även om affären blivit av är det inte säkert att Saab skulle överlevt. Försäljningen hade behövt öka osannolikt snabbt för att rädda verksamheten, konstateras i rapporten.

Rapporten Who killed Saab Automobile ger en intressant inblick i utvecklingen i bilvärlden de senaste decennierna. Den finns att ladda ned på http://www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/Saabs-tidigare-ledning-bar-del-av-skulden.aspx

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065