Effektiva bensinmotorer trycker tillbaka el- och hybrider
Den ökade effektiviteten i bensinmotorer, det relativt stabliga bensinpriset och den snabbare avskrivningen av bilar med konventionella motorer spelar stor roll, en dollar-och-cent anledning, som Automotive News skriver.
Även de som förespråkar elektrifiering av bilparken ligger lågt som tex General Motors vice ordförande Steve Girsky som förklarade att man får se tiden an, om tex Chevrolet Volt kommer att kunna ”stå på egna ben”.
Nu är det inte så att man avfärdar drivning med alternativa bränslen men det finns en viss avvaktande hållning i USA. Speciellt som biltillverkarna visat att bensinmotorer nu är så effektiva att det klarar alla tänkbara utsläppsmål, åtminstone de närmaste åren. Priserna är attraktiva och bilförsäljarna ”behöver inte lägga kraft på att försöka övertyga bilköparna om att det finns infrastruktur för tex laddning av elbilar eller tillräcklig räckvidd”.
Men det fanns förstås en rad utställare bland annat Volvo som i Detroit betonade att de tror på hybrider för framtiden. Investerare i fordonsindustrin får dock råd att vara försiktiga och notera att intresset för tex elbilar har bleknat.
Automotive News skriver att biltillverkarna säkert kommer att fortsätta att driva olika former av eldrift på lång sikt. Men konsumenternas reaktion på elektrifieringen har varit ljum, även de minst kostsamma och mest kända modellerna - hybrider - har envist stannat vid 2 till 3 procent andel av den amerikanska marknaden.