Trots längre bromssträcka kan det vara OK med vinterdäck på sommaren
Idag skulle knappast någon komma på tanken att köra på sommardäck i vinterväglag, speciellt som det är lag på att använda vinterdäck. Men att köra på odubbade vinterdäck på sommaren går bra. Och det är inte speciellt farligt heller. Åtminstone om man får tro en studie som gjorts av VTI i samarbete med konsultföretaget Vectura och Folksam.
Trots att studien visar att bromsträckan med odubbade vinterdäck är omkring 20 procent längre på våt asfalt än med sommardäck och omkring 15 procent längre på torr asfalt heter det i studien att de absoluta skillnaderna i risk mellan sommardäck och vinterdäck i de flesta studerade scenarion är relativt små.
På en totalt bromssträcka på 50 meter skulle alltså bromssträckan förlängas med 10 meter på en bil försedd med vinterdäck. 10 meter låter det som det skulle vara avgörande för om en olycka inträffar eller inte.
Det är första gången man gjort en studie där man jämfört väggreppet mellan vinterdäck och sommardäck på sommarväglag. I studien har man också utvärderat däckens betydelse för krockvåldet för att kunna göra bedömningar huruvida vinterdäck på sommaren utgör en trafiksäkerhetsrisk.
Man har mätt upp och jämfört prestandan för en grupp odubbade vinterdäck med en grupp sommardäck på sommarväglag. Däcken har testats i två hastigheter, 50 km/timmen och 80 km/timmen, både på torr och våt asfalt. Dokumenterat är att vinterdäcken ger längre bromssträcka. Men i studien har man gått vidare och undersökt risken för personskada för några olika händelseförlopp där maximal bromskraft är viktig. De händelseförlopp man utvärderat personskaderisken från är påkörning bakifrån, frontalkollision och kollision med fotgängare. För att göra utvärderingen använde man en så kallad dose responsmodell baserad på uppmätt krockvåld och personskada tillsammans med skillnader i hastighetsminskning vid inbromsning med de två olika typerna av däck. Sammantaget visar studien att de absoluta skillnaderna i risk mellan sommardäck och vinterdäck i de flesta studerade scenarion är relativt små. Minst skillnader visar studien på i frontalkollisioner medan större skillnader ses för bakändeskollisioner och fotgängarolyckor.
Men även om skillnaderna är små så finns det ju ändå skillnader. Nollvision och så säker trafik som möjligt måste väl ändå vara avgörande och vi hade nog gärna sett ett fördömande av vinterdäck på sommarvägarna. Noteras kan att en Sifo-undersökning för knappt två år sedan visade att 250 000 svenska bilägare väljer att låta vinterdäcken sitta kvar året runt. Det är förmodligen ännu fler idag. Så länge inte bromsförmågan är likvärdig borde inte de bilarna få finnas i trafiken.
Olle Holm