Skrotade bilar nyregistreras och säljs i Sverige
Tusentals begagnade bilar importeras till Sverige varje år. Många av dessa är skrotade i ursprungslandet. Det innebär att trafikfarliga bilar tillåts köra ute på svenska vägar. Försäkringsbolaget If menar att regelverket måste ändras.
Varje år importeras tusentals begagnade bilar till Sverige. Men en bil som har skrotats i ett land kan få nytt liv när den registreras i Sverige. Det kan handla om bilar som drabbats av översvämningar eller som blivit svårt krockade. Genom att importera bilen först till annat EU-land och därefter till Sverige uppstår en gräddfil där man inte undersöker bilen så noggrant.
- Många bilköpare luras att köpa en skrothög. Det är lätt att bli förblindad av möjligheten att köpa en ”lyxbil” till ett bra pris. I själva verket går man på en rejäl blåsning, då bilen bara är värd en bråkdel och blir omöjlig att sälja, säger Göran Kellner, utredningschef på If.
If ser stora risker med de här bilarna och föreslår att inregistreringen måste göras vid särskilda besiktningsstationer som har specialkunskap på området.
- Det behövs mer noggranna kontroller som även ser vilken identitet bilen egentligen har. En del av de skrotade bilarnas identiteter används till att ”tvätta” stulna bilar, säger Göran Kellner.
Som bilköpare tror man att är i sin ordning när en bil passerat registreringsbesiktningen. Här behöver regelverket ändras och myndigheterna se till att bilarnas skick och identitet kontrolleras bättre innan de registreras i Sverige.
- Vi kan inte ha bilar ute på våra vägar som är rent trafikfarliga, säger Göran Kellner.