Snabbare felsökning med stötdämpartest
Audi Center i Smista utanför Stockholm stod klart 2009 och hör fortfarande till landets modernaste bilanläggningar. För att kunna effektivisera felsökningen valde man att komplettera bromsprovaren med en stötdämpartestare. En lösning som även ger ett mervärde för kunden.
Trots att stötdämpartestare inte är något krav för en auktoriserad Audi-verkstad valde man att satsa på utrustningen som även är försedd med spårkontroll. Alltsammans är sedan sammanbyggt med en bromsprovare, som har varit krav hos Audi sedan 2005.
– Stötdämpartestaren är till stor nytta vid vibrationer i bilen då vi inte behöver misstänka stötdämparna, säger Raymond Grabne, golvverkmästare och teknisk ansvarig på Audi Center i Smista.
Utrustningen används regelbundet året om med en ökning under sommarmånaderna. Även andra serviceverkstäder kommer förbi för att felsöka missljud i till exempel en framvagn.
– Eftersom vi kan ställa in mätomfånget upp till 70 mm kan vi styra exakt hur mycket vi vill att bilen ska gunga. Det gör det mycket enklare att leta efter oljud och det är inte alltid det är fel på stötdämparna heller, säger han.
– Vi kan också påvisa att det inte är något fel på stötdämparna och få det utskrivet. Det inger mer förtroende hos kunden än om man bara säger att man har gjort det.
När Motor-Magasinet besöker Audi-anläggningen i Smista utgör en äldre A4 försökskanin och när Raymond kör upp på plattorna startar testproceduren automatiskt. Detta sker vid ett tryck på minst 60 kilo.
Att gunga bilen på klassiskt vis fungerar dåligt på nya generationens bilar med sportigt chassi. Stora däck och styv fjädring gör det svårt att känna i vilket skick stötdämparna är i. Men med utrustningen av märket Maha är vårt test över på knappt tio sekunder och spårkontrollen görs innan stötdämpartestet startar. Från att man stannar bilen tills vi har utskriften i handen har det gått cirka 2 min.
Testvärdena visas samtidigt på en bildskärm framför bilen där det framgår hur mycket av stötdämparnas livslängd som finns kvar. Allt under 50 procent rekommenderas kunden att åtgärda.
Men största vinsten för Raymond och hans servicetekniker är att kunna utesluta stötdämparproblem och kunna gå vidare i felsökningen.
– Även om vi inte hittar det specifika felet kan vi utesluta fel på stötdämpningen och gå vidare. Det har hänt att vi har lagt ner dagar på att hitta missljud innan vi kom på att vi kunde använda stötdämpartestaren. Och efter att ha kört upp den i rätt frekvens kunde vi framkalla missljudet på mindre än fem minuter. I början är det lätt att glömma bort att möjligheten finns, konstaterar Raymond.
Han uppskattar också att utrustningen är väldigt enkel att använda.
– Lönsamheten är inte alltid merförsäljning. En effektivare felsökning kan man också tjäna pengar på.
Klas Skarin