Paul Pietsch-priset till Bosch hybridinnovation
PSA Peugeot-Citroën vinner Paul Pietsch-priset för det nya drivlinan i Peugeot 3008 HYbrid4. Hybridtekniken som utvecklats tillsammans med Bosch har i och med detta tagit emot fyra stora internationella priser sedan lanseringen av världens första dieselhyrbid.
Det högt aktade Paul Pietsch-priset tillfaller i år PSA Peugeot-Citroën för drivsystemet i Peugeot 3008 HYbrid4. Under utmärkelsen hyllades dieselhybrid-tekniken vilket är ytterliggare ett erkännande av det framgångsrika utvecklingsarbetet mellan PSA och Bosch.
Att kombinera en dieselmotor med en elmotor, som i Peugeot 3008 HYbrid4 minskar bränsleförbrukningen med så mycket som 35 procent. Denna banbrytande drivlineteknik har förrutom genom Paul Pietsch-priset uppmärksammats nyligen när två av PSA-koncernens modeller vann "Green Steering Wheel" för bästa bil miljöinnovation. Vidare vann Bosch en silvermedalj i greentech-kategorin under Equip'Auto-mässan i Paris för sin del i utvecklingen av axel-split tekniken.