Fler och säkrare varv med Pirellis nya F1-däck
De nya däcken som ska användas av alla F1-stall i år är mjukare och håller längre. Det är två av flera nyheter som Pirelli nyligen presenterade i Abu Dhabi. Säsongspremiären för årets F1 säsong är i Melbourne den 16 mars.
Pirelli är för andra året i rad ensam däckleverantör för F1. Inför årets säsong har företaget vidareutvecklat däcken. Nyheterna presenterades nyligen i samband med ett lanseringsevent i Abu Dhabi.
Till årets tolv F1-stall kommer Pirelli att leverera sex olika däcktyper. Två regndäck som går under namnet Cinturato (Intermediate och Wet), och fyra slicksmodeller,
P Zero, som finns i Supersoft, Soft, Medium och Hard. De olika P Zerodäcken markeras tydligt i olika färger.
Den största förändringen i år är att däcken får en mer kantig profil. Övergången mellan däckens anläggningsyta och sidorna är skarpare helt enkelt. Det minskar slitaget och förbättrar greppet mot banan. De nya profilerna på fram- respektive bakdäcken är konstruerade olika eftersom påfrestningarna är olika.
Med årets däck fördelas påfrestningarna jämnare över alla däckens kontaktytor vilket i sin tur ger en jämnare temperaturfördelning på däckens yta och därmed minskad risk för däckexplosioner. Däcket kan dessutom köras längre eftersom slitaget minskar.
– Med de positiva resultaten från förra säsongen, har teamen bett oss fortsätta leverera de däck som bidrog till de fantastiska racen under säsongen. Och det är precis det vi gjort då vi optimerat sammansättningen och formen för att kunna garantera ännu bättre och mer stabil prestanda, säger Marco Tronchetti Provera, Pirellis ordförande och koncernchef.
De nya bakdäcken är utformade för att kompensera för den regeländring som gjordes av FIA nyligen, nämligen att minska det aerodynamiska marktrycket. De nya bakdäcken har helt enkelt bättre grepp.
Generellt sett är 2012 års F1-däck mjukare och mer ”flexibla” än förra årets däck. Det ger också de olika stallen möjligheten att själva lära känna olika däcken och anpassa deras olika egenskaper och fördelar till olika väderförhållanden och förarens körstil.
Bildtext:
Från vänster i bild syns först de två regndäcken, med grön resp. blå färgsättning. Det röda P Zerodäcket är är Supersoft. Därefter följer Soft, Medium och Hard. Färgsättningen gör det möjligt att följa teamens däckval under tävlingens gång.