E85 ger lägre CO2-utsläpp än bensin
Från och med den 1 januari 2011 när utsläppskraven på bränslen inom EU skärptes till Euro 5-nivån, blev även etanolbränset E85 (85 procent etanol och 15 procent bensin) ett certifieringsbränsle. När en flexfuelbil typgodkänns för försäljning inom EU ska den testas på både E85 och bensin.
Tillverkarna får då fram separata värden för förbrukning och koldioxidutsläpp för E85-drift. Det här har varit okänt, till och med för många informationschefer hos importörer och generalagenter när Tjänstebilsfakta har efterfrågat siffrorna.
Med hjälp av bildatabasen Autonet har Tjänstebilsfakta kunnat sammanställa alla värden för samtliga miljöbilsklassade etanolbilar på svenska marknaden. För första gången kan vi därför visa hur duktiga tillverkarna är på att optimera motorn för E85, hur mycket de drar på E85 och vilka de faktiska CO2-utsläppen är.
En bil som körs på E85 i stället för bensin drar alltid mer bränsle. Det handlar inte om att bilen blir mindre effektiv med etanol i tanken. E85 har lägre energiinnehåll än bensin. Förbrukningen stiger därför mellan 30 och 40 procent. Det verkliga snittet av 46 jämförda bilmodeller i Sverige visar sig vara exakt 35 procent.
Allra bäst är Ford C-Max med 23 procent högre förbrukning, 8,1 l/100 km på E85 mot 6,6 l/100 km på bensin. Sämst är Renault Mégane som förbrukar 43 procent mer, 9,7 l/100 km mot 6,8 l/100 km.
Etanoloptimering av motorer står inte högst på någon tillverkares lista. Etanolbilförsäljningen är en tämligen regional företeelse i världen och Sverige en alltför liten marknad. I dag finns omkring 225 000 etanolbilar i trafik, men nybilsförsäljningen sjunker stadigt. Deras andel av miljöbilarna har rasat från en högstanivå på 70-80 procent till drygt åtta procent i januari 2012.
Orsakerna till den minskade populariteten står att finna i den höga förbrukningen, tätare serviceintervaller, oklarheter kring den faktiska klimatnyttan och en del missnöje med driftstörningar. Vid årsskiftet försvann ytterligare ett incitament när den 20-procentiga rabatten på förmånsvärdet försvann.
Den låga efterfrågan gör nu att allt fler tillverkare tar bort etanolbilarna från sitt sortiment: Citroën C5, Mitsubishi Lancer och Opel Insignia är några färska exempel.
Däremot är biltillverkarna piskade att sänka utsläppen från alla motorer. Eftersom etanolanpassningen sker av vanliga bensinmotorer, kommer dessa sänkningar även E85-förbrukningen till godo.
Volkswagengruppens 1,4-liters bensinmotor, som finns i både Volkswagen Passat och Audi A4, drar endast 30 procent. Förbrukningen på E85 för Audi A4 är endast 8,5 l/100 km.
Kontrasten till Volvos gamla 2,0F-motor är stor. Den lever kvar i utgående C30/S40/V50 och förbrukar hela 10,6 l/100 km i S40/V50.
Allra lägst E85-förbrukning på marknaden har Ford Focus och C-Max som klarar sig på 8,1 l/100 km. Högst har storasyskonen Galaxy och S-Max, men eftersom det handlar om stora familjebussar är siffran 10,9 inte extrem.
Sammanställningen visar också att etanolbilar som körs på E85 i stället för bensin genomgående släpper ut mindre koldioxid – trots att förbrukningen är 35 procent högre (Renault Grand Scénic är här enda undantaget, men Renault har inte kunnat svara på varför skillnaden avviker från märkets övriga bilar).
Värdena som tas fram visar testbränslets faktiska utsläpp vid avgasröret. Vid certifieringsprocessen tas ingen hänsyn till eventuellt ytterligare minskningar beroende på hur E85-bränslet har framställts.
Störst reduktion, tio-elva procent, ger Skoda Octavia (176 till 157 g/km), Seat Altea (185 till 166 g/km) och Ford C-Max (154 till 139 gram). Lägst reduktion ger, förutom möjligen felaktiga Renault Grand Scénic, Audi A3, med endast en-två procent.Hela listan på etanolbilarnas officiella E85-förbrukning och CO2-utsläpp finns på Tjänstebilsfakta.se.