Finland och Ford vann Rally Sweden – igen
Finländare i en Ford. Där har ni segerkombinationen i Rally Sweden. Igen!
När Jari-Matti Latvala körde sin Fiesta RS WRC över målrampen i Karlstad var det femte gången i rad som Ford var vinnarbil – med en finsk förare bakom ratten.
– En speciell seger för mig, sa en glad Latvala som vann Rally Sweden för andra gången i karriären.
En handfull förare slogs om favoritskapet inför årets upplaga av Rally Sweden. Bara en levde upp till förväntningarna: Jari-Matti Latvala, 26 år.
Han vann den första kvalsträckan i mästerskapets historia, var med i toppen från start i tävlingen och tog definitivt över täten från och med specialsträcka åtta.
Efter det kontrollerade Latvala tävlingen och hade ryckt åt sig ett försprång på 35 sekunder när han körde punktering två sträckor från mål. Plötsligt var avståndet i jagande landsmannen Mikko Hirvonen bara 8,4 sekunder.
Latvala höll emellertid huvudet kallt och det var han och kartläsaren Miikka Anttila som fick ta emot förstapriset ur Prins Carl Philips hand i samband med målgången i Karlstad.
Latvalas andra seger i Rally Sweden var viktig. I Monte Carlo-rallyt körde han av i ledning och blev utan poäng. Nu är han med i striden om VM-titeln igen.
– Att nå ett bra resultat här var mycket viktig för mig med tanke på vad som hände i Monte Carlo.
De två senaste årens vinnare i Rally Sweden, Mikko Hirvonen, fick den här gången nöja sig med andra plats. Ett bra resultat med tanke på att tävlingen var hans första i nya tjänstebilen, Citroën-stallets DS3 WRC.
– Men lite besviken är jag ändå. Jag vill vinna, konstaterade han efteråt.
Kampen om tredjeplatsen blev en kamp mellan två norrmän, publikfavoriten Petter Solberg och fjolårstvåan Mads Østberg. Rutinerade Petter hade greppet tills han, i likhet med sin teamkompis Latvala, körde på en sten på specialsträcka 22. Luften gick ur både ur däck och Solberg, som i stället för ett besök på pallen fick nöja sig med fjärde plats.
Prispallen för andra året i rad blev det i stället för Østberg och hans svenske kartläsare Jonas Andersson.
– Vi är jättenöjda. Tredjeplatsen i år värdesätter jag lika högt som fjolårets insats, sa Østberg.
Patrik Sandell blev bäste svensk med en åttondeplats i sin debut för Sweden World Rally Team.
– Det har gått helt enligt planen. Teamets Mini WRC är fantastiskt rolig att köra och farten har kommit mer och mer, säger Sandell.
I VM-klassen för Super 2000-bilar, blev det full pott för Per-Gunnar Andersson och Emil Axelsson. Duon tog täten tidigt i sin Proton Satria Neo S2000 och höll sedan undan till säker seger. Pallplats blev det även för Pontus Tidemand, som slutade trea bakom irländaren Craig Breen.
För Andersson var framgången på hemmaplan en skön revansch för misslyckandet i VM-premiären. Monte Carlo-rallyt tvingades han bryta i ledning sedan hans bil börjat brinna.
– Det känns bra att ta Protons och teamets första VM-delseger i min hemmatävling. Kul för alla inblandade, menade P-G efter målgång.
…………….. Resultat.
Rally-VM, Rally Sweden, 9-12 februari.
1) Jari-Matti Latvala, Finland, Ford Fiesta RS WRC, 3.18.28,3
2) Mikko Hirvonen, Finland, Citroën DS3 WRC, + 16,6 sek
3) Mads Østberg, Norge, Ford Fiesta RS WRC, + 38,8
4) Petter Solberg, Norge, Ford Fiesta RS WRC, + 1.14,3 min
5) Evgeny Novikov, Ryssland, Ford Fiesta RS WRC, + 2.41,4
6) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën DS3 WRC, + 2.55,1
7) Henning Solberg, Norge, Ford Fiesta RS WRC, + 3.49,5
8) Patrik Sandell, Sverige, Mini John Cooper Works WRC, + 5.08,9
9) Martin Prokop, Tjeckien, Ford Fiesta RS WRC, + 5.30,0
10) Eyvind Brynildsen, Norge, Ford Fiesta RS WRC, + 6.27,2
Förar-VM efter 2 av 13 deltävlingar.
1) Loeb, 39 poäng, 2) Hirvonen, 32, 3) P. Solberg, 29, 4) Latvala, 26, 5) Novikov, 21.
Märkes-VM.
1) Citroën Total WRT, 65 poängm, 2) Ford WRT, 55, 3) M-Sport Ford WRT, 28, 4) Mini WRT, 26, 5) Qatar WRT, 8.
SWRC.
1) P-G Andersson, Sverige, Proton Satria Neo S2000, 3.28.16,8
2) Craig Breen, Irland, Ford Fiesta S2000, + 3.35,8 min
3) Pontus Tidemand, Sverige, Skoda Fabia S2000, + 4.49,6