23948sdkhjf

ttela sätter betyg på Saabs budgivare

Valdemar Lönnroth på Tidningen Trollhättan, ttela, följer Saab-affären på nära håll och nu har tidningen satt betyg på de intressenter som finns. "Trots den brist på information som finns om vilka intressenterna är har vi här ändå försökt ställa upp och värdera de spelare som är kända", skriver ttela.

INTRESSERADE AV HELA SAAB

Youngman

Styrkor: Är inom fordonsindustrin redan och har enligt flera uppgifter tillräckliga resurser bland annat kopplat till deras tillgångar i gruvindustrin, samt har stor hemmamarknad. Verkar också vara tumme med kinesiska "superdepartementet" NDRC när det gäller sitt Saabintresse.

Svagheter: Har inte gjort affärer utanför Kina och har vid det här laget en historia med märkliga ageranden kring Saab. Och: GM har sagt ett tydligt nej.

Sammanfattning: Har varit med i gemet längst av alla intressenter. Det kan tolkas på två sätt: 1. De har ett försprång gentemot de andra. 2. De har ständigt misslyckats att komma i mål med sina intentioner kring Saab. Eller kanske snarare: man kan fråga sig vilka intentionerna egentligen har varit.

Brightwell

Styrkor: Är enligt egen uppgift uppbackade av ett rejält kapital. Har bevisligen fört en dialog med GM, som sitter på makt när det gäller dagens modeller - och, åter enligt deras egna uppgifter, har den dialogen varit positiv.

Svagheter: Osäkert vilket fordonskunnande de egentligen har, även om de hänvisar till att de har intressen inom denna sektor. Har mindre ny ”hemmamarknad” för bilmärket än om Saab blir ägt av kineser eller indier.

Sammanfattning: Låter lovande utifrån de uttalanden de gör, och de talar i varje fall med GM som de enligt uppgifter träffat i Detroit. Men allt återstår fortfarande att bevisa.

Mahindra

Styrkor: Är en av Indiens största fordonskoncerner med en historia som sträcker sig tillbaka till Andra världskriget, specialiserade inom SUV, jeep och pick up, vilket betyder att de har kunskaper. Har precis som Youngman en mycket stor hemmamarknad.

Svagheter: Verkat gett sig in på banan sent, och lite ovisst hur Saab skulle passa in i deras märkespussel närmare. Lite osäkert vad GM skulle tycka om dem som ägare också.

Sammanfattning: Är på pappret en stark kandidat, men är den part som sagt minst utåt – vilket inte behöver vara ett tecken på svaghet – om vad man vill med Saab eller anläggningen i Trollhättan.

DE ÄR INTRESSERADE AV DELAR

Semcon

Ett av de största teknikkonsultföretagen som har goda kunskaper om Saabs tillgångar efter att ha arbetat med Saab tidigare.

Volvo PV/Geely

Den kvarvarande biltillverkaren i Sverige – kan ha små och stora intressen och borde sitta väl till om det inte blir en lösning där en intressent ska starta bilmärket Saab igen.

BAIC

Stor statlig kinesisk fordonsjätte som förklarat intresse i intervju med TTELA. Har relationer till Saab tidigare i och med att de köpte tillverkningsverktyg av det svenska märket, ska vara intresserad av att utveckla elbilar med Panasonic.

Valdemar Lönnroth
valdemar.lonnroth@ttela.se
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.097