Eftermonterade avgassystem ger bussar nytt liv
– Miljözonernas tidigare regler skapade en ”slit och släng” mentalitet som knappast stämde med ett hållbarhetsbegrepp, säger Ove Hult på avgasreningsföretaget Eminox. Men nu finns det helt nya möjligheter att låta fina fordon få ett nytt liv. Utan att göra avkall på miljökraven.
Införandet av miljözoner för tung trafik i storstäderna fick stora konsekvenser för många bussbolag ute i landet. Vid bara åtta års ålder portförbjöds bussar med många återstående mil på mätaren från städerna. Oavsett hur bra eller dålig avgasrening de hade. Det fick till följd att bussarna tappade värde totalt, och fina bussar såldes för nålpengar till exportmarknader i tredje världen. De bussbolag som ville kunna fortsätta tvingades till stora investeringar i nya bussar, utan att detta gav en mindre miljöpåverkan.
-Tvärtom, säger Owe Hult. Det blev ett resursslöseri av stora mått när bussar som med små medel kunnat ha lika låga utsläpp som en ny, istället mer eller mindre skrotades. Rena bussar stoppades på grund av ålder Problemet uppdagades på allvar för några år sedan, när det stod klart att Eminox eftermonterade avgassystem gjorde att en buss eller lastbil kunde sänka sina utsläpp så mycket att det motsvarade två avgasreningsklasser. Ett fordon godkänt enligt Euro 3 kom ner på samma nivå som ett godkänt enligt dagens krav – Euro 5. Ändå godkändes ett fordon med denna avgasrening inte i de svenska storstäderna – här kopplade man nämligen dessutom på ett ålderskrav.
– Vi vet ännu inte varför man gjorde detta, säger Owe. Det krävdes mycket arbete för att få beslutsfattarna att förstå konsekvenserna av reglernas utformning, men det gick till slut! Nytt liv När de nya reglerna infördes i augusti fick det stor betydelse för många bussbolag ute i landet. Bland annat Kiviks Taxi som nu återigen kan köra in i de svenska storstäderna.
– Vi investerade ca 180 tusen kronor, och fick i praktiken ett nytt liv för en av våra bussar, berättar Ulf Hansson. – Alternativet – som hade varit ekonomiskt ohållbart – hade varit att köpa en ny buss för ett antal miljoner kronor. Och med vår nuvarande buss som ett värdelöst inbyte. Nu är situationen den att vi antingen kan fortsätta med vår befintliga buss, eller byta in den mot en ny och få ett vettigt pris eftersom den nu har ett marknadsvärde! Fakta om SCRT Eminox SCRT system består dels av ett partikelfilter som tar bort ända ner till de skadliga nanopartiklarna och dels ett system med AdBlue injektion i avgaserna som kraftigt sänker alla de fyra avgasemissioner som kontrolleras.
Bildtext: Ulf Hansson och Kivik Taxis buss.